• Uzay
  • 2 Kasım 2014

Dünyamıza İlk Suyu İlkel Meteoritler mi Getirdi?

Yeryüzünde ortalama 1.390.000.000 km³ su olduğunu biliyor muydunuz? Peki ya bu suyun ilk olarak ne zaman yeryüzünde varolduğunu? Bu soru bugün bile karşılığı bulunamayan bir soru işareti olarak zihinl..

Yeryüzünde ortalama 1.390.000.000 km³ su olduğunu biliyor muydunuz? Peki ya bu suyun ilk olarak ne zaman yeryüzünde varolduğunu? Bu soru bugün bile karşılığı bulunamayan bir soru işareti olarak zihinlerimizi meşgul etmekte.

Yapılan yeni bir çalışma, karbonlu kondritler olarak adlandırılan ilkel meteoritlerin (atmosfere giren göktaşı/meteor parçalarının yok olmadan yeryüzüne ulaşabilenlerinin) gezegenimizin oluşumu sırasında Dünya’ya ilk suyu getirdiğini gösteriyor. Yapılan eski çalışmalar ise ilk suyun ancak Dünya’nın oluşumu sonrasında ortaya çıktığını; çünkü Dünya’nın oluşumu sırasında ortaya çıkacak suyun buharlaşarak yok olacağını öne sürmekteydi.

Günümüz çalışmalarının sonuçlarına göre ise; Güneş sistemindeki patlamaların sürdüğü dönemde karbonlu kondritler de zaten yeryüzünde bulunmaktaydı. Bu ilkel meteoritlerin içeriklerinin Güneş Sistemi’nin diğer ilkel yapı taşları ile karşılaştırılması ilk suyun oluşum hikâyesi hakkında bilgi vermektedir.

Hidrojenin nötron içeren izotopu Döteryum’un Hidrojen’e oranının karbonlu kondritler, bunlardan 14 milyon yıl sonra aynı bölgede oluşan asteroid 4-Vesta ve Dünya’nınki ile aynı olduğunun gözlenmesi, gezegenimizdeki suyun bileşimindeki hidrojenin gezegenimizin oluşumunda yer alan diğer Hidrojen kaynakları ile aynı olduğunu gösterdi. Bu da gösteriyor ki; gezegenimize ilk suyun gelişi eski çalışmalarda öne sürüldüğü şekilde Dünya’nın oluşumunun “sonrasında” değil “hemen akabinde”dir.

Konu ile ilgili şu TED-Ed animasyonunu da izlemenizi öneririz. Türkçe altyazılar için kontrol çubuğundaki Özellikler düğmesinden seçim yapabilirsiniz.