Diyabet 1’i Başlamadan Durduran Bileşik

Görsel  :  © mrks_v / Fotolia The Scripps Research Institute (TSRI)‘ın Florida kampüsünde görev yapan bilimciler, etkili bir sentetik bileşiği başarılı bir şekilde test ederek tip 1 diyabeti (di..

Görsel  :  © mrks_v / Fotolia
The Scripps Research Institute (TSRI)‘ın Florida kampüsünde görev yapan bilimciler, etkili bir sentetik bileşiği başarılı bir şekilde test ederek tip 1 diyabeti (diyabet 1) model hayvanlarda hastalığı engellediğini gösterdi.

Bilimciler tarafından, deneyde kullanılan hayvanların diyabet indikatifi olarak hiç yüksek kan şekeri geliştirmedikleri kaydedildi. Bileşiğe maruz kalan hayvanlarda, diğerlerine oranla ciddi miktarda beta hücre yıkımının düştüğü de gözlemlendi.

Diyabet 1, pankreastaki insülin üreticisi olan beta hücrelerinin, otoimmün (öz-bağışıklılık) mekanizmalarıyla parçalanması sonucu oluşuyor. Standart tedavi yöntemleri bu yıkım dolayısıyla azalan insülin miktarını vücuda geri verme veya kazandırma üzerine kuruludur. Burada bahsedilen yeni tedavi ise bağışıklık sisteminin başlangıçta verdiği zarara odaklanarak hastalığı başlamadan engellemek üzere kuruluyor.

Bu ay Endocrinology dergisinde yayımlanan çalışmada, deneysel bir bileşik olan SR1001, obez olmayan diyabetik hayvan modellerinde test edildi. Bileşik hücre çekirdeğindeki bir çift reseptörü hedef alıyor (RORα ve RORγ). Bu reseptörler Th17 olarak bilinen spesifik bağışıklık hücrelerinin gelişiminde kritik bir rol oynuyor.

Th17 hücreleri birçok otoimmün hastalıkla ilişkilendirildiği için; buna MS de dahil, düşünülen şey bileşiğin Th17 hücrelerinin diyabet 1’deki etkisini durdurmaktı. Buna bağlı olarak da hastalığın ilerleyişi ve gelişimi de durdurulabilecekti; ki haklı çıktılar.

Araştırmacılar bileşik enjekte edilen hayvanlardaki insülit seviyesini ve diyabetin var olma ihtimalini elimine ettiler. Bileşik, bağışıklık tepkilerini  baskılamayı başarıyor ki buna Th17 hücrelerinin üretimi de dahil; bir taraftan da insülin seviyesini normal seviyede tutarak, T hücrelerindeki Foxp3 sentezini artırıyor. Böylelikle de düzenleyici T hücreleri olarak bilinen hücrelerin yeterli bağışıklık görevlerini yapmalarını kontrol altında tutmuş oluyor.

Th17 hücreleri tip 1 diyabet hastalığının gelişiminde ciddi hastalık yapıcı bir rol üstleniyor. Böylelikle ROR-spesifik sentetik bileşiklerin bu hücre tipini hedef alması, terapi için potansiyel bir engelleyici olmasını sağlıyor.

Referans   :  Laura A. Solt, Subhashis Banerjee, Sean Campbell, Theodore M. Kamenecka, Thomas P. Burris. ROR Inverse Agonist Suppresses Insulitis and Prevents Hyperglycemia in a Mouse Model of Type 1 Diabetes. Endocrinology, 2015; 156 (3): 869 DOI: 10.1210/en.2014-1677 .  http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150317092623.htm