Baran Bozdağ
İlerleyen yaşa bağlı yakın-görmezlik, göz merceğinde bulunan ve yaşlandıkça sıvı çözeltiden camsı hale geçen proteinlerden kaynaklanıyor olabilir.40-50 yaşlarında, bir çok insan görüş alanında gerileme ve görüşlerinde de bozulmalar farkeder ve okuma gözlüğü kullanmaya başlar. Bu yaşa bağlı yakın-görmezlik, gözdeki merceğin esnekliğini yitirmesine bağlı bir bozukluk olarak düşünülüyordu. Yeni bir araştırma, yakın-görmezlik ilerledikçe neler olduğu ne gibi değişiklikler olduğuyla ilgili daha moleküler daha detaylı bir inceleme ortaya koyuyor.
Lund Universitesi Yardımcı Doçent Doktorlarından Anna Stradner: "Çok heyecan verici bir buluş. Niyetimiz araştırmaya göz merceği içerisindeki protein konsantrasyonuna benzeyen protein karışımlarının davranışlarını inceleyerek devam etmek" şeklinde bir açıklama yaptı.
Lund Üniversitesi’nden Prof. Peter Schurtenberger ve uluslararası araştırma çalışanları ile birlikte göz merceği üzerinde en sıklıkla rastlanan protein olan alfa-kristalin üzerinde çalıştı. Çalışma sonuçları bu proteinin çözeltilerinin yüksek konsantrasyonlarda sıvı fazdan camsı faza geçiş yaptığını gösteriyor. Bu, proteinin yüksek konsantrasyonda hareket kabiliyeti azalması ve dolayısıyla sıvı halden katı hale geçişi ile gerçekleşiyor. Bu sonuç, yaşlanan gözde merceğin neden katılaştığını da açıklıyor.

Bu çalışma aynı zamanda başka bir göz bozukluğu olan, göz merceğinin transparanlığını kaybettiği katarakt hastalığına da ışık tutuyor. Araştırmacılar katarakt oluşumunun göz merceği üzerindeki proteinlerin camsı faza geçişleri sonrasında azalan hareketlilikleri ile ilişkili olduğunu düşünüyor.
Anna Stradner ve çalışma arkdaşları umuyorlar ki, bulguları; ilerleyen yaşla ortaya çıkan yakın-görmezlik ve katarakt gibi sorunları moleküler düzeyde anlamlandırabilir, tedavisini kolaylaştırabilir. Bu araştırmanın orijinal hali PNAS adlı bilimsel dergide yayımlandı.
Referans:  Giuseppe Foffi, Gabriela Savin, Saskia Bucciarelli, Nicolas Dorsaz, George M. Thurston, Anna Stradner, Peter Schurtenberger. Hard sphere-like glass transition in eye lens α-crystallin solutions. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2014; 111 (47): 16748 DOI: 10.1073/pnas.1406990111