Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Takımyıldızın yanındaki en parlak objenin yıllardır tek bir yıldız olduğu düşünülüyordu. Gerçekse yeni ortaya çıktı, aslında bizim tek bir yıldız sandığımız obje birleşme sürecindeki iki devasa yıldız.

Çift yıldız Dünya’dan yaklaşık 13,000 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor. Gökbilimciler uzunca bir süredir bu objeyi Latince zürafa anlamına gelen Camelopardalis olarak tanımlıyorlardı.

Objeden dünyamıza gelen ışıkların detaylı analizi gösteriyor ki bu iki mavi yıldız birbirlerini örten çift olarak davranıyorlar.

Bu sistemde bulunan yıldızlardan birisi Güneş’ten yaklaşık 38 kat, diğeri ise yaklaşık 32 kat daha ağır ve kendinden büyük çiftinin etrafındaki ekseni 28 saatte dönüyor. Bu rapor Astronomy & Astrophysics’in Aralık sayısında yayımlandı.

Yaklaşık 2 milyon yıl önce oluşan bu yıldızlar birbirlerine o kadar yakın dönüyorlar ki dış katmanları birbirlerine temas ediyor.

Bu iki yıldızın ne kadar zamanda birleşme süreçlerini tamamlayacakları ya da birleştiklerinde ne olacağı henüz belli değil. Yıldız evriminin bazı modelleri bu iki yıldız birleşmesini tamamladığında patlayıp çok büyük miktarda enerji açığa çıkartacağını savunurken ortada bariz olan tek şey Camelopardalis'in şu ana kadar bildiğimiz süper büyük yıldız oluşturma yolundaki ilk ikili sistem olduğu gerçeği.

Çift yıldızın rengi, yapısı ve neden çift oldukları konusundaki  detaylı araştırmalar  ise devam ediyor.

Astronomy & Astrophysics