Ayarında Alkol Tüketmek Sağlıklı mı?

Gothenburg Üniversitesi’ndeki Sahlgrenska Akademisi’nin yeni bir araştırma, ölçülü alkol tüketiminin koroner kalp rahatsızlığı karşısında koruma sağlayabileceğini onaylıyor. Ancak bunu sağ..

Gothenburg Üniversitesi’ndeki Sahlgrenska Akademisi’nin yeni bir araştırma, ölçülü alkol tüketiminin koroner kalp rahatsızlığı karşısında koruma sağlayabileceğini onaylıyor. Ancak bunu sağlayabilecek genler nüfusun sadece %15’inde mevcut.

Çalışmaya koroner kalp rahatsızlığı olan 618 ve tamamen sağlıklı 3.000 İsveçli katıldı. Katılımcılar alkol (etanol) tüketimlerine göre bir çok seviyeye ayrıldı.Aynı zamanda her katılımcının gen haritasında, CETP TaqIB olarak bilenen genotip (gen) arandı. Bu genin alkol tüketiminin sağlıklı etkilerinde rol oynadığı önceki çalışmalarda gösterilmişti.

Koruyucu Etki

Alcohol’de yayımlanan koruyucu etki eski çalışmaların bulgularıyla örtüşüyor. Ölçülü alkol tüketimi doğru genlere sahip insanları koroner kalp rahatsızlığı karşısında koruyor. “Başka bir deyişle, ayarında içmek popülasyonun ancak %15’ini koruyabilir.
Araştırmacılar şu ana kadar ayarında alkol tüketimiyle ilgili verilen tavsiyelerin çoğundan şüphe etmemiz gerektiğini söylüyor. Genotipimiz yüzünden az miktardan bile zarar görüyor olabiliriz.

Çalışma da bulunan diğer bir araştırmacı Profesörr Lauren Lissner şöyle söylüyor: ” Ölçülü alkol tüketiminin güçlü bir koruyucu etkisi yok, tek başına genlerin de öyle. Ancak bu iki etkinin bir araya gelmesi koroner kalp rahatsızlığı riskini ciddi oranda düşürüyor.”

Bilinmeyen Mekanizma

Kolesterilester Transfer Protein (cetp) kodunu üreten gen (CETP); kalp-koruyucu HDL ‘iyi’ huylu kolesterolün damarardaki fazla yağın dışarı atımını kolaylaştırıyor. Hipoteze göre alkol bir şekilde, CETP’nin HDL kolesterole yardım etmesini kolaylaştırıyor.İkinci bir hipoteze göre de, alkol koruyucu anti-oksidanları içeriyor. Bunlar şu an için bilinmeyen mekanizmalar

Araştırmacalara göre bu iki bilinmeyen mekanizma da gerçeklik payına sahip ve aynı oranda muhtemel.

“Çalışmamız doğru yönde bir adım” Profesör Thelle açıklıyor ve ekliyor : ” ancak daha bir çok çalışma gerekli. Bu mekanizmaları tanımlayabildiğimizi varsayarsak, birisinin genomunu inceleyip şanslı %15’e mensup olup olmadığını tespit etmek daha kolay  bir iş haline gelebilir.”

Referans: Kirsten Mehlig et al. CETP TaqIB genotype modifies the association between alcohol and coronary heart disease: The INTERGENE case-control study. Alcohol, 2014 DOI: 10.1016/j.alcohol.2014.08.01