Baran Bozdağ
Monoklonal antikorlardan oluşan bir antikor kokteyli veya başka bir deyişle karışımı içinde tek tek Zika virüsü (ZIKV) enfeksiyonunu primatlarda oldukça etkili bir şekilde engellerken fetüslerin tedavisinde hiç de etkili olamadı. Araştırma University of Miami bünyesindeki Miller School of Medicine araştırmacıları tarafından yönetilen kolaboratif bir çalışma olarak gerçekleştirildi ve "Fetal Demise and Failed Antibody Therapy During Zika Virus Infection of Pregnant Macaques" ismi ile  Nature Communications'da yayımlandı.

Aynı üniversitenin Patoloji Anabilim Dalı araştırmacılarından olan Diogo Magnani, Riio de Janeiro'dan hamile bir kadından elde edilen Zika virüsünün hamile makaklarda fetal (fetüs ile ilgili) enfeksiyona yol açtığını gözlemlediklerini duyurdu.  Maalesef araştırmacılar, bu virüs transmisyonu veya geçiş enfeksiyonunun antikor karışımı ile durdurulamadığını da rapor etti.

Çalışmanın uygulama alanlarından birinde de, bilim insanları anneye bir Zika enfeksiyonunun gerçekleşmesini veya virüsün bulaşmasını engellemenin fetüsü tedavi etmekten veya bulaşma sonrasında anne ve fetüsü tedavi etmekten çok daha kolay olacağını  öne sürerek çalışmaya koyuldu. Bu da annelere uygulanacak olan ZIKV test ve analizlerinin artık anne ve çocuklarda enfeksiyınun varlığına dair fikir verebilmesi açısından büyük bir önem taşıyor.

Araştırmacılar genel eksikliği göz önünde bulundurarak, direk olarak fetüs terapisinde kullanılacak antikorları dizayn etmek için bir nevi biyolojik mühendisliğe soyundu diyebiliriz.

Mevcut araştırmada hamile resus makakları Zika virüsü ile enfekte olduktan sonra virüsün amniyotik sıvıya geçip fetüslerin ölümüne sebep olması şeklinde bir ölümcül yol izlediğini gösterdi. Araştırmacılar herhangi bir geçişte ve oluşan son durumlarda virüs veya diğer faktörlerde herhangi bir mutasyon olmadığını belirtirken ve sonuçların virüs ile ilgili oldukça gerçek ve doğruya en yakın bilgileri sağlaması açısından güvenilir olduğunu ortaya koyuyor.

Zika enfeksiyonu bulunan üç ayrı hamile makağa uygulanan zika virüsü nötralize edici insan monoklonal antikor kokteyli tedavisi sonucunda anne kanından virüsün temizlendiğini kaydeden araştırmacılar virüsün amniyotik sıvıdan ve doğal olarak fetüsten tamamen temizlenemediğini gözler önüne koydu.

Araştırmacılar antikorların iyi bir verimlilikle plasentadan geçemiyor olabileceğini de hesaba katarak, devam çalışmalarının ya fetüse virüs geçişini engellemek veya fetüsü direk plasentadan yeterli miktarda geçebilecek kokteyller ile tedavi etme yolunu seçmesi gerekeceğini öne sürdü.