Baran Bozdağ
Güney Afrika'daki Wonderwerk Mağarası'nda yürütülen ve buradan çıkan University of Toronto (U of T) paleontologlarının yürüttüğü yeni bir araştırmada, Afrika'nın güneyinin içlerindeki iklimin bundan yaklaşık 2 milyon yıl kadar önce bugünkü Afrika çevresini etkisi altında iklimden daha farklı olduğu gösterildi.

Nature Ecology & Evolution'da yayımlanan ve University of Toronto Antropoloji Bölümü'nde postdoktora araştırmacısı olan Michaela Ecker'ın başyazarı olduğu makalede, son iki milyon yıl içerisinde Afirka'nın iç güney bölgelerindeki iklim yapılan analizler ile yeniden canlandırıldı ve bilim dünyasına sunuldu.

Ecker'a göre, insan evrimi üzerindeki iklim ve çevresel değişimlerin etkisi şu ana kadar Doğu Afrika araştırmaları ile oldukça iyi anlaşılmış ve detayları ile incelenmiş durumda. Ecker ve uluslararası araştırmacılardan oluşan mevcut araştırma ise Afrika'nın güneyinin iç bölgelerindeki paleoçevresel ve paleoiklimsel geçişlerinin yapılandırılmasına odaklandı. Bunun için araştırmacılar Wonderwerk Mağarası'nda çalıştı ve çevresel yeniden yapılandırma için kullanılan metotları kombine ederek araştırmalarını gerçekleştirdi.

Doğu Afrika araştırmaları gitgide artan kuraklığı ve bunun yanı sıra artan çayırlık alanları inceler ve bize bunları gösterirken, Ecker ve ekibin araştırması aynı zaman aralığı içerisinde Güney Afrika ve daha iç bölgelerinin önemli derecede daha nemli ve ıslak olduğunu, buna ek olarak da bugünkü modern Afrika savanalarından farklı olarak bir bitki topluluğuna ev sahipliği yapmış olduğunu ortaya koydu. Bu da insan atalarının bu bölgelerde, diğer açık çayırlıklardan farklı olarak daha fazla bitki örtüsü ile kaplı alanlarda da yaşamış olduğuna işaret ediyor.

Aynı mağarada bulunan bir otçul dişininden karbon ve oksijen kararlı izotoplarının analizleri yapılarak temellenen çalışmada, araştırmacılar; hayvanın canlı olduğu dönemdeki bitki örtüsüne dair ve aynı dönemde yaşayan insan atalarının da içinde bulunduğu çevresel koşullara dair önemli ipuçları elde etmeyi başardı.

İnsanların içinde evrildiği çevreyi anlamanın, türümüzün morfolojik, fizyolojik ve genetik değişim ve gelişiminin kavranması için son derece önemli olduğunu belirten Ecker, Wonderwerk Mağarası içerisinde yürüttükleri çalışma ile geçmişte dahi insan atalarının çok farklı çevre ve iklim koşullarında yaşamış ve buna uyum sağlamış olduklarını ortaya koyduklarını söylüyor. Üstelik bu koşullar bugünkü koşullara hiç benzemiyor da olabilir.

Wonderwerk Mağarası girişi

Güney Afrika sınırları içerisindeki Kuzey Kap (Northern Cape) bölgesindeki Kuruman Tepeleri'nde bulunan Wonderwerk Mağarası'nda U of T'nin son araştırması olan mevcut çalışmanın öncesinde daha önce insan atalarının yakmış oldukları ateşe dair kalıntılar aynı mağarada bulunmuştu. Bugüne  kadarki tüm bu araştırmalar, bölgede, mağarada ve çevresinde insan yaşamına dair genel bir kronolojik bilgi sağlıyor.
  • Michaela Ecker, James S. Brink, Lloyd Rossouw, Michael Chazan, Liora K. Horwitz, Julia A. Lee-Thorp. The palaeoecological context of the Oldowan–Acheulean in southern Africa. Nature Ecology & Evolution, 2018; DOI:"; 10.1038/s41559-018-0560-0