Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Bilgisayarların, tıpkı insan beyni gibi, öğrenmelerini sağlamak, kulağa ürkütücü gelmesinin yanı sıra oldukça da zor. Karmaşık organ beynin, 86 milyar nöronu ve zamanla güçlenip zayıflayabilen trilyonlarca bağlantısı- ya da sinapsı- var. Nano Letters’da yayımlanan yeni bir çalışmada bilim insanları, gerçeğinde olduğu gibi plastisite sağlayan ilk sentetik sinapsı geliştirdiklerini duyurdular. Bu gelişme, bizleri, insan zekası gibi işleyebilen yapay zekaya bir adım daha yaklaştırıyor.

İnsan beyninin henüz çözülmemiş birçok gizemi olsa da, nöronal sinapsların plastisitesinin kritik bir özellik olduğunu biliyoruz. Sinaps içerisinde salınan sinyal molekülü sayısı ve bu salınımların zamanı gibi değişebilen birçok faktör mevcut. Bu değişkenlik sayesinde nöronlar hafızayı kodalayabiliyorlar, öğrenebiliyorlar ve kendilerini iyileştirebiliyorlar.

Geçtiğimiz yıllarda bilim insanları yapay nöronlar ve sinapslar geliştirmeyi başarmışlardı, fakat bu yapay sinaps ve nöronların öğrenme için gerekli plastisiteleri mevcut değildi. Tian-Ling Ren ve çalışma arkadaşları da bu soruna bir çözüm getirme amacıyla çalışma yürüttüler.

Araştırmacıların geliştirdiği yapay sinaps alüminyum oksit ve bükümlü çift katmanlı grafenden oluşuyor. Bu sisteme değişik voltajlarda elektrik uygulandığında, bulgulara göre, araştırmacılar alıcı yapay nöronun reaksiyon yoğunluğunu kontrol edebiliyorlar. Araştırmacıların belirttiğine göre; geliştirdikleri benzersiz ve dinamik sistem, biyolojiden ilham alınarak geliştirilen elektroniklerin öğrenme ve kendilerini yenileme kapasitelerinin gelişmesine yardımcı olabilir.

Kaynak: American Chemical Society, ''Imitating synapses of the human brain could lead to smarter electronics'' Retrieved from http://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/presspacs/2015/acs-presspac-november-11-2015/imitating-synapses-of-the-human-brain-could-lead-to-smarter-electronics.html