Erhan Güven
Sağlık Bakanlığı - Yazar
Kopernik'in gezegenlerin güneş çevresindeki hareketleri üzerindeki düşüncelerini bir sonraki ve kabul edilmiş son aşamaya taşımış Alman gökbilimci Kepler...

Güneş sistemi içindeki gezegenlere ait yörüngesel hareketleri kendi adıyla anılan yasalarla açıklamayı başaran Kepler'in adını, sadece ötegezen aramakla görevli olan bir teleskoba (uzay gözlemevi demek daha doğru olacak) vererek 2009 Mart'ında yörüngeye yollayan NASA'nın isim seçme konusundaki isabetine şaşmamak mümkün değil.

Yerküreden 150 milyon kilometre ötede, neredeyse tüm olumsuz koşullardan arınmış olarak 1.4 metre çaplı dev aynası ve yardımcı cihazlarıyla 6 yıldır güneş sistemi dışındaki dünya benzeri gezegen avcılığını sürdüren bu teleskop bugüne kadar toplamda 1.055 doğrulanmış ötegezegen tespit etti. Bunların 11 tanesinin, yıldızları çevresindeki "yaşanılabilir bölge"de olduğunu belirledi.

NASA'nın tarih ve saat vermek suretiyle üzerindeki ilgiyi üst seviyeye çıkardığı basın toplantısı az önce sona erdi. İlk açıklamalardan yaptığımız kısa derlemeyi sıcağı sıcağına sizlere aktarıyoruz.

Yaşanılabilir bölgede yörünge devinimini sürdüren bu 12. ötegezegene Kepler-452b adı verildi. Suyun sıvı olarak yüzeyinde bulunması yüksek olasılık olan bu gezegen tıpkı Güneş gibi G-2 sınıfı bir yıldızın sistemi içinde yer alıyor. "Yerküre 2.0" olarak nitelemek istediğimiz bu gezegen yerküremizden %60 daha büyük bir çapa sahip ve yörüngesini 385 günde tamamlıyor ki bu da bir dünya yılından sadece %5 daha uzun bir süre. Güneşten 1.5 milyar yıl daha yaşlı olan yıldızı çevresinde 6 milyar yıldır gezinen ve katı olduğu düşünülen bu gezegende yaşamın filizlenmesi için gerekli yapı taşlarının var olmadığını düşünmek pek de mantıklı görünmüyor.

Kepler-452b'nin bulunduğu alanın Güneş Sistemi'yle karşılaştırılması Kepler-452b'nin bulunduğu alanın Güneş Sistemi'yle karşılaştırılması

İlk kez 2014 Mayıs'ında farkedilen bu ötegezegenle ilgili veri toplama, doğrulama ve değerlendirme süreci bir yıldan uzun sürdü. Daha da ötesi yerküreden yolladığımız bir ışık hüzmesinin aynı gökadada (Samanyolu) bulunan yaşlı kuzenimize ulaşması 1.400 yıl sürüyor. "Metrik" olmak gerekirse 1.32447398 × 10^16 kilometrelik bir mesafe var aramızda. Somut verilerden yola çıkarsak, günler önce Plüton'a ulaşan ve bugüne kadarki insan yapımı en hızlı uzay aracı olan New Horizons'un saatte 50.000 kilometrelik hızıyla bu ötegezegene ulaşma süresi yaklaşık 26 milyon yıl.

İnsan merakının uzayzamanı büktüğü anlardan birini daha yaşıyoruz. Kepler'in şu ana kadar farkettiği 4661 aday ötegezegenden kaçının doğrulanacağını ve bunların kaçının yaşanabilir bölgede yer aldığını öğrenmeyi aynı merakla bekliyoruz.

Kaynaklar : http://www.nasa.gov/press-release/nasa-kepler-mission-discovers-bigger-older-cousin-to-earth