Baran Bozdağ
Duydunuz mu? Evrenin her köşesinde titreşen yankılar, Büyük Patlama'nın hemen sonrasından haberler taşıyor olabilir.

Evrendeki en eski ışık 13 milyar yaşından da yaşlı. Bu ışığın fotonları, Büyük Patlama'nın içinden ışık çıkabilecek kadar soğuduğunda oluşan plazmanın çağına kadar tarihlenebiliyor. Yine bu fotonlar, genç evrenimizin o zamanki durumuyla ilgili bilgi taşıyor, ancak o zamandan beri de gitgide büyüyor. Şu an ise kozmik mikrodalga arka alan ışınımını (evrene yayılan düşük-seviye bir radyasyon denizi) oluşturuyorlar.
Kanada, Ontario'daki  Waterloo Üniversitesi araştırmacıları, genç evren hakkında haber verecek daha iyi korunmuş bir kaynak bulduklarını düşünüyorlar. Fotonları üreten olayların - örneğin enerji yayılımı yapan atomlar- ayrıca  elektromanyetik alanda -ışığın temeli olan alan-  bazı yankıları ürettiğini hesapladılar.

Bunların nasıl bilgi taşıdıklarını test etmek amacıyla, ekip birisinin genç evrenden uzak geleceğe bir dizi yankı üreterek ve bunlarla 0 ve 1 kodlamasına uygun mesajlar gönderdiğini kurguladı. Bu yankılar ışıktan daha yavaş yolculuk ediyorlar ama bir yere de kaçmıyorlar, ki bu da uzun mesafelerde daha fazla bilgi taşıyabileceklerini gösteriyor.

Genç evrenin altyapı sinyalleri ile ilgili bilgiler bu yankılar ile yayılmış durumda. Çalışmanın asıl zorluğu şu ki, bu yankılar ne gibi formdalar, nasıl bir forma geçecekler ve bunları toplayacak, algılayacak bir cihaz nasıl yapılır bilinmiyor. Sırada bunları öğrenmek var. Harvard Universitesi'nden Avi Loeb , bunun çok ilginç bir fikir olduğunu ancak henüz çok teorik kaldığını söyledi. Araştırmacıların , etkileri gösterebilecek daha fazla gözlemlenebilir spesifik örnek vermesi gerektiğini de bildirdi.

Referans : Volume 225, Issue 3005- selected pp. 5-57 (24 January 2015) sciencedirect.com