Tavuk Hücrelerinden Üretilen Tavuk Eti Hazır

Mart 2017’de, Kaliforniya’nın San Francisco Bay bölgesinde bulunan Memphis Meats şirketi tarafından bir basın açıklaması yapıldı. Tavuktan aldıkları hücreleri laboratuvar ortamında çoğalta..

Mart 2017’de, Kaliforniya’nın San Francisco Bay bölgesinde bulunan Memphis Meats şirketi tarafından bir basın açıklaması yapıldı. Tavuktan aldıkları hücreleri laboratuvar ortamında çoğaltarak tavuk eti oluşturduklarını belirten şirket,  bu yöntemi “Temiz Kümesçilik” olarak adlandırıyor. Tavuk etinin yanı sıra, ördekten aldıkları hücrelerle ördek eti de üreten Memphis Meats, geçtiğimiz yıllarda da benzer yöntemle laboratuvarda sığır eti üreten ekiplerden biri olmuştu. (Bkz. Laboratuvarda Üretilen Hamburger 2020 Yılında Tabağınızda Olabilir) Yapay beyaz et üretiminde ise dünyada bir ilki gerçekleştirmiş oldular.

“Hayvan yetiştirilmesine gerek duyulmadan elde edilmiş olan ilk tavuk ve ördek etlerini sunmak heyecan verici. Temiz et hareketi için bu tarihi bir an. Tavuk ve ördek, dünya çapındaki pek çok kültürün sofralarının merkezinde yer alıyor. Fakat geleneksel kümesçilik çevre, hayvan refahı ve insan sağlığı açısından devasa sorunlara neden oluyor. Üstelik verimsiz. Biz eti daha iyi bir yöntemle üretmeyi amaçladık; hem lezzetli, hem ucuz, hem de sürdürülebilir. Bunun insanlık için önemli bir teknolojik sıçrama ve inanılmaz bir iş fırsatı olacağını düşünüyoruz; dev bir küresel endüstriyi dönüştürürken, günümüzün en acil sürdürülebilirlik meselelerinden birinin çözümüne de katkıda bulunabilir,” diyor şirket CEO’su Uma Valeti.

Yapay tavuk etini tadanlar, normal bir tavuğun etinden farksız olduğunu ifade ediyorlar. Önceki yıllarda üretilen yapay kırmızı et için de benzer yorumlar gelmişti. Fakat hala marketlerde, hücre kültüründen üretilen böyle sentetik yiyecekler göremedik. Memphis Meats’in şu anki hedefi, 2021 yılı itibariyle bu ürünleri halkın mutfağına sokmak.

Tabi işin bir de yasal boyutu var. Et endüstrisinde şu anda geçerli olan düzenlemeler, hücresel olarak üretilen bu etler için bir anlam ifade etmiyor. Dolayısıyla halk sağlığının korunması konusunda, bu yeni teknoloji ürünü yiyeceklere ilişkin yeni standartların getirilmesi ve farklı düzenlemerin yapılması gerekecek.

Hücre kültüründe yetiştirilmiş kırmızı ve beyaz etin yanı sıra, hayvanları hiç işe karıştırmadan çeşitli genetik mühendisliği ile üretilen yumurta akları ve hatta inek sütleri de raflarda yerini almadan önce kendi standartlarının oluşturulmasını bekliyorlar. Ancak gıda teknolojisindeki bu tür gelişmeler öyle büyük bir hızla gelişiyor ki, hükümetler bu konuda oldukça yavaş kalıyor. Sadece hayvansal değil, bitkisel yiyeceklerinde “hücre çiftçiliği” ile üretileceği bir gelecekte yaşayacak insanların mutfaklarının, bizimkilerden çok farklı olacağına kuşku yok. (Bkz. Bitki Hücrelerinden Yiyecek Üreten Mutfak Aleti Geliştirildi)

Memphis Meats, “MEMPHIS MEATS ANNOUNCES WORLD’S FIRST “CLEAN POULTRY”
<https://static1.squarespace.com/static/5674c0c22399a3a13cbc3af2/t/58c94becff7c508dcd28b8ff/1489587181184/Memphis+Meats+-+Press+Release+15+Mar+2017+Final.pdf>

Science, “Artificial chicken grown from cells gets a taste test—but who will regulate it?”
<http://www.sciencemag.org/news/2016/08/lab-grown-meat-inches-closer-us-market-industry-wonders-who-will-regulate>