Umut Can Yıldız
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Çoğu insan yaz aylarının en rahatsız edici özelliklerinden birisinin sivrisinek ısırıkları olduğu konusunda hem fikirdir, ancak belki adli tıp uzmanları bu konuda bir istisna olabilir. Adli tıpçılar sivrisineklerin karınlarındaki insan kanınına ait DNA'nın eşleştirilmesi ve bu yolla kimin ısırıldığını belirlemek üzerine çalışmaya devam ediyorlar. Bu teknik polisin suç mahallinde bulunanları belirlemesine yardımcı olabilir ve belki gelecekte failin suçuna dair bir kanıt olarak kullanılmaya başlanabilir. Bunu gerçekleştirebilmek için cevaplanması gereken sorulardan birisi sivrisineklerin insan kanını sindirmesinin ve DNA’nın tespit edilemez hala gelmesinin ne kadar sürdüğüydü.

Japonya’daki Nagoya Üniversitesi’nden adli tıpçı bilim insanları 15 Haziran’da PLOS’ta yayınladıkları araştırmaları ile bu soruya cevap verdiler.

Araştırmacılar 7 gönüllüden sivrisineklerin kendilerini ısırmalarına izin vermelerini istediler ve iki farklı sivrisinek türünü kanı sindirmesi için belirli süreler (0, 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 18, 24, 36, 48, veya 72 saat) boyunca kanın sindirilmesi için beklettiler. Ardından insan DNA’sı ekstre edildi (özütündü), PCR tekniğiyle belirli DNA parçaları çoğaltılarak miktarları ölçüldü ve genotipleri tespit edildi.

Ekip böylece sivrisineklerin beslendikten sonra hangi sürelerde ne kadar DNA kaldığını ve gönüllülerden önceden alınmış tekil kan örnekleri sayesinde DNA’nın kime ait olduklarını tespit etmiş oldu. İki güne (48 saat) kadar ki sürelerde DNA’lar elde edilebilir ve kimlik belirlenebilirken, yaklaşık üç gün (72 saat) sonra sineklerin kanı tamamen sindirdiği ortaya konuldu.

Metodlarını geliştirmeleri ve daha fazla veriyle daha kesin sayısallaştırmalar yapmaları gerektiğini düşünen ekip lideri Toshimichi Yamamoto çalışmalarının suç mahallinde inceleme yapanlara yardım etmesi ve davalarda ek bir kanıt olarak kullanılabilmesini umuyor.

Haber Kaynağı: Nagoya University | Nagoya Forensic Scientists Recover Human DNA from Mosquitos