Petri Kabında Meme Büyültüldü!

Yenebilir etten, fare kollarına kadar bilimciler petri kabında neredeyse her şeyi büyütebiliyorlar. Fakat şimdiye kadar, birçok meme kanseri türünün ortaya çıktığı doku olan meme bezi büyütememişlerdi..

Münih’teki Helmholtz Centre for Health and Environmental Research’ten araştırmacılar göğüs küçültme operasyonlarından elde edilen örnekleri kullanarak laboratuvarda dokuyu nasıl büyütebileceklerini anladılar. Araştırmanın makalesi geçtiğimiz hafta Development ‘da yayımlandı.

Bir kadın ergenliğe girdiğinde, –özellikle çocukluk döneminde– meme dokuları; hayatı boyunca düzenli olarak değişecek olan süt kanallarını oluşturur. Fakat bilimciler bu hücrelerin kendisini yenilemesine ya da zamanla değişmesine nelerin sebep olduğunu anlayamadılar. Bu duruma dair daha iyi bir kavrayış, her yıl meme kanseri tanısının konulduğu binlerce kadının tedavisine yardımcı olabilir.

petri-kabinda-meme-buyutuldu-1-bilimfilicomLaboratuvarda meme dokusu büyütebilmek için, araştırmacılar göğüs küçültme ameliyatları sırasında çıkarılan dokuyu kollagen lif (hücreler arasında bağlantılar kuran yaygın protein) jeli içerisine yerleştirdiler. Doku hücreleri yayıldıkça, araştırmacılar kollegeni çekerek yapışık (kohezif) dokuyu birbirine bağlayan yeterli fiziksel gücü oluşturdular.

Laboratuvarda büyütülen bezler; kanser büyümelerinde en muhtemel yer olan doku türlerinin kavrayışına bir ışık tutuyor. Geçmişte, sert bağ dokularda daha fazla kanser bulmuşlardı, fakat başlangıç testleri sert dokunun meme gelişiminin normal bir parçası olabileceğini ortaya koyuyor.

Bulgular araştırmacılara daha iyi kanser tedavileri geliştirebilme noktasında da yardımcı olabilir.

Araştırmacılardan Christina Scheel sonuçlara dair şu değerlendirmeyi yaptı:

“Eğer bozuk bir otomobili tamir etmek istiyorsanız, nasıl çalıştığını bilmek zorundasınız. Esasen meme kanseri kontrol dışı bir gelişime sahip.”

Çalışma Referansı: Linnemann, JR. et al. Quantification of regenerative potential in primary human mammary epithelial cells. Development, 2015 DOI:10.1242/dev.123554