Baran Bozdağ
İngiltere'de bulunan Newcastle University araştırmacıları tarafından insan korneası 3D yazıcı ile ilk kez üretildi. Bu da ilk olarak yakın bir gelecekte limitsiz kornea üretimine ve halka sunulabilmesine olanak verebilecek bir tekniğin geliştirildiği anlamına geliyor.

Kornea, gözün en dış ve görme sırasında odaklanmayı sağlaması açısından en önemli katmanlarından biridir. Dünya genelinde 10 milyon insanın enfeksiyona bağlı bir göz rahatsızlığı, trahom (trahoma) gibi hastalıklar sonucunda ortaya çıkan korneal körlüğe engel olmak için ihtiyaç duyduğu ameliyatlarda kullanılabilecek transplante edilmeye hazır kornealarda bir azalma olduğu biliniyor.

Bunlara ek olarak, yaklaşık 5 milyon insan, laserasyon, yanma, hastalıklar veya abrazyon (aşınma, çizilme) gibi kornea yaralanmaları sonucu tam körlüğe maruz kalıyor.

Experimental Eye Research'the yayımlanan çalışma bir kavram kanıtlama araştırması olarak kayıt edilirken, raporda insan korneal stromal hücrelerinin yani kök hücrelerin sağlıklı bir donörden alındıktan sonra aljinat ve kollajen ile karıştırılarak, üç boyutlu yazıcıda kullanılabilecek olan biyo-mürekkep üretildiği belirtildi.

Basit bir 3D printer kullanılarak, bahsi geçen biyomürekkep konsantre çemberler halinde akıtılıp insan korneası şeklinde bir form oluşturuldu. Bu yazdırma işlemi yaklaşık bir 10 dakika sürede gerçekleşti. Daha sonra kök hücreler büyümeye bırakıldı.

Aynı üniversitede Doku Mühendisliği profesörü olan Che Connon, dünya genelinde bu anlamda süreci en uygun hale getirecek ideal biyo mürekkebin üretilmesi için birçok araştırma ekibinin çalışmakta olduğunu belirtti.  Kullandıkları kendine has jelin kök hücreleri canlı tuttuğunu bu süre zarfında da yazdırılan korneanın şeklini korumasını sağladığını belirten Connon, daha önceki araştırmalarında benzer bir hidrojelin içinde canlı hücreleri oda sıcaklığında canlı tutabildiklerini de açıkladı.

Şimdi ise, araştırmacılar canlı hücre içeren biyo-mürekkebi doku yazdırma işleminde kullanabileceklerini kavramış oldu. Böylelikle hücrelerde aynı doku içerisinde bir arada büyütülebiliyor.

Araştırmacılar aynı zamanda spesifik olarak bir hastanın ihtiyaç duyduğu korneayı yapılandırabileceklerini de gösterdi. Yazdırılan dokunun boyutları gerçek bir korneadan elde edildi ve bu sayede şekil ve boyut olarak gerçeğe en yakın form elde edilebildi.

Connon'a göre, üretilen 3D yazıcı ürünü korneaların bir sonraki test aşamasına girerek birkaç yıl içinde transplante edilmeye her hali ile uygun hale getirilebilecek.