Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
(Kapak fotoğrafı: Cleveland Museum of Natural History'den, Neandertal ve modern insan kafatası karşılaştırması. Credit: DrMikeBaxter/Wikipedia)

Kanada’da bulunan Simon Fraser University’den bilim insanlarının önermesine göre; Neandertallerin başaramamış olmasına rağmen modern insanların buz devrinde hayatta kalmalarının sebebi, modern insanların daha iyi parka benzeri kıyafetler yapabilmeleri olabilir. Journal of Anthropological Archaeology’de yayımlanan araştırmada, her iki grubun da konakladıkları yerlerden elde edilen deliller tanımlanıyor ve neden yalnızca bir grubun hayatta kaldığı sorusuna cevap olabilecek fikirler öne sürülüyor.

Bilim insanları, neden yalnızca insanların hayatta kaldığı ve diğer insanımsı türlerin soylarının tükendiği üzerine çalışmalar yapmaya devam ediyorlar. Yeni elde edilen deliller de en azından bu sorunun cevaplarından birini veriyor olabilir. Neandertallerin başarısız olmalarının sebebi, hayvan kürkleri kullanarak kendilerini verimli bir şekilde ısıtmayı başaramamış olmaları olabilir.

Yazının giriş bölümünde de belirttiğimiz gibi, bilim insanları yaptıkları araştırma kapsamında hem neandertallerin hem de ilk insanların yaşam alanlarını karşılaştırıp benzerlikleri ve farklılıklarını belirlemeye çalıştılar. Araştırmacılara göre; iki türün yaşam alanlarındaki en önemli farklılıklardan biri, neandertal yaşam alanlarında rastlanan ve kıyafet yapmakta kullanılmış olabileceği düşünülen hayvan kalıntıları tiplerinin azlığı. Neandertal yaşam alanlarında kıyafet olarak kullanılmış olabilecek hayvan kalıntıları her ne kadar az olsa da, neandertallerle aynı zaman aralığında yaşamış modern insanların yaşam alanlarında tilki, tavşan ya da vizon ve özellikle de ayı sansarı gibi birçok kürk yapılabilecek hayvan kalıntısına rastlandı. Ayı sansarı(porsuk) kalıntıları özellikle önemli. Çünkü bu hayvanın kürkü, modern zamanlarda Kuzey Kutup Bölgesi'nde yaşayan insanlar tarafından da kullanılıyor.

1-neanderthal Neandertal erkeği, Credit: public domain

Araştırmacıların notları arasında modern insanların sıcak kıyafetler yapmalarının başka delilleri de bulunuyor. Dikiş için kullanıldığı düşünülen kemik iğnelere ve hayvan derisi yüzmekte kullanılan diğer aletlere de yine bu yaşam alanlarında rastlandı. Ayrıca Sibirya’da bulunan, parka benzeri kıyafetler giyen ve yaklaşık olarak 24.000 yıllık olan heykelcikler, araştırmacıların önermelerini destekliyor. Henüz neandertallerin el yapımı kıyafetler giydiklerini gösteren delillere ulaşılabilmiş değil.

Araştırmacılar, neandertallerin soğuktan korunmak için el yapımı kıyafetler yapabilecek kadar zeki olmadıklarını ya da daha basit olarak kültürel geleneklerinin bu kıyafetleri giymelerine karşı geliyor olabileceğini savunuyorlar.

İlgili Makale:Faunal evidence for a difference in clothing use between Neanderthals and early modern humans in Europe, Journal of Anthropological Archaeology, In Press, DOI: 10.1016/j.jaa.2016.07.010