Baran Bozdağ
Neandertaller tarafından kullanılan kartal pençeleri, takı yapımında kullanılan ilk malzemeler olarak değerlendiriliyor. Bu pratik, Güney ve Güneybatı Avrupa’da yayılmış ve 120.000 ila 40.000 yıl önceleri arasında kullanılmıştı.

Şimdi ise bilim insanları İber Yarımadası’nda kartal pençelerinin takı inci boncuğu gibi kullanıldığına dair ilk gerçek kanıtları gün yüzüne çıkardı. Science Advances dergisine kapak olarak verilen çalışmanın makalesinde Kalafel (Calafell) bölgesinde bulunan Foradada mağarasında yapılan kazıda elde edilen bulgular analiz edildi.

Afrika Evrim Enstitüsü araştırmacılarından Antonio Rodríguez-Hidalgo tarafından yürütülen çalışma, hem amatör olarak bilim ile ilgilenen insanlarda hem de bilim dünyasında büyük bir heyecan yarattı.

Bu bulguların en özgün tarafının, Neandertal periyoduna ait en yakın dönem kalıntılarından biri olması ve İber Yarımadası’nda bulunan ilk örnek olması olduğu belirtildi. Elde edilen sonuçlar, Neandertal kalıntıları için belirlenmiş ‘geçici’ coğrafi limitleri de değiştirdi. Tarihsel yakınlığı nedeni ile de -espri ile karışık olarak- kalıntının, 'Neandertaller tarafından yapılan son kolye'ye ait olduğu söyleniyor.

Muhtemelen sembolik bir eleman olarak kullandıkları kartal pençelerini, kolyelerine takan Neandertaller bu pratiği orta Paleolitikten itibaren sürdürüyorlardı. Özel olarak bu kanıyı ortaya çıkaran keşif, mağarada keşfedilen 39.000 yıldan daha yaşlı kartal kemiklerinde pençelerin büyük olasılıkla bu amaçla kullanılmak üzere kemikten ayırmak için bırakılmış izlerdi.

Kazı Alanı Cova Foradada - Telif: Antonio Rodríguez-Hidalgo

Büyükçe bir kartalın sol ayağına ait olan kalıntılardaki izlere ve diğer tarih öncesi kazı alanlarında gün yüzüne çıkarılan kalıntılar ile yapılan analojilere ve son olarak etnografik belge ve raporlara dayanarak araştırmacılar, hayvanın tüketim için kullanılmadığını ancak sembolik amaçlar ile kullanılmış olabileceğini belirtti.

Avrupa’nın bilinen en eski takı elemanları olarak bilinen kartal pençeleri, Kuzey Afrika’da modern Homo sapiens sapiens’ler tarafından kullanılan deniz kabuklarından bile eski bir tarihe sahip. Şatelperonyan (châtelperronian) kültüre ait bulgular Avrupa’da yaşamış son Neandertallerin -özellikle modern insan ile karşılaştıklalrı zamana denk gelen- tipik bir örneği olarak görülüyor.

Araştırmacılardan Juan Ignacio Morales’e göre bu pratik Neandertallerden, Avrupa’ya yayılmaları sırasında karşılaştıkları modern insanlara geçmiş bir uygulama olabilir.

Foradada mağarası bahsi geçen kültüre ait en kapsamlı alan olarak düşünülüyor. 40.000 yıl önce Orta Paleolitik’ten Üst Paleolitik döneme geçişin gerçekleştiği haritanın değişmesinde de bu alanın çok büyük bir etkisi var diyebiliriz.

Alandaki kazı çalışmaları 1997 yılında başlamıştı ve hala sürüyor. Öyle ki,  büyük olasılıkla Neandertal ve modern insan karşılaşmasına sahne olmuş bu alan insan evrimi ve evrimsel psikoloji araştırmalarının üssü gibi değerlendiriliyor.