Dilem Göktaş
Ankara Üniversitesi - Çevirmen

Görsel: K2 tarafından keşfedilen M cüce yıldızı K2-72 nin yanındaki 4 kayalık gezegenin sanatçı tarafından resmedilmiş hali. Bunlardan 2 tanesi yüzeyinde sıvı suyu bulundurabilecek “yaşanabilir bölge” nin içinde.

2009 yılında NASA’nın Kepler’i fırlatma amacı, Güneş benzeri yıldızların etrafında dolanan Dünya boyutlarında gezegenler aramaktı. 2014 yılında Kepler, K2 görevi ile gökyüzünde daha geniş bir tarama alanı üzerinde ötegezegen aramaya başladı. Bilim insanları tarafından 197 aday gezegen arasından 104 tanesinin, Dünya'nın çapından %20 ile %50 aralığında daha geniş oldukları doğrulandı.

North Gemini Teleskopu ile Keck Gözlemevi gibi yer destekli teleskoplardan gelen takip gözlemleri ile Kepler verileri birleştirilerek çok sayıda ötegezegen onaylandı. Keşifler Astrophysical Journal Supplement Series dergisinde yayınlandı.

Ötegezegenlerin Saptanması

Kepler gezegenleri geçiş yöntemi ile keşfeder. Yıldızının önünden geçen gezegen, yıldızın parlaklığında azalmaya neden olur. Gökyüzünün kuzey yarıküredeki bir parçasını inceleyen Kepler'in 4 yıllık araştırması süresince, 4.696 aday ötegezegenden 2.329 tanesi 18 Temmuz 2016 tarihinde doğrulandı.

Kepler görevinin bir uzantısı olan K2'nin gördüğü alan geniş bir yer kaplamakta ve Samanyolu`nda Güneş'ten daha yaygın olan daha küçük ve yakın kırmızı cüce yıldızları incelemektedir. Bu zamana kadar 458 aday gezegen buldu ve bunlardan 127'si teyit edildi.

Arizona Üniversitesi'nden Ian Crossfield yaptığı basın açıklamasında, “Kepler'in gerçekleştirdiği işin demografik bir çalışma olduğu, K2 görevinin ise parlak ve yakın yıldızlardaki farklı tip gezegenlere odaklanmak olduğu benzetmesi yapılabilir." dedi.

Onaylanan gezegenler arasından 4 tanesinin, 181 ışık yılı uzaklıkta Kova takım yıldızındaki M türü bir cüce yıldız olan K2-72 yıldızının yörüngesinde dolanan potansiyel kayalık gezegenler olduğu sanılıyor. Bu gezegenler 5.5 ile 24 gün arasında değişen periyotlara sahipler ve Merkür’ün yörüngesinden daha küçük bir yörüngeye sahip olmalarına rağmen, Crossfield’e göre böyle bir yıldız etrafındaki gezegenlerde yaşam olma ihtimali yine de göz ardı edilemez.

Ayrıca bulunan aday gezegenlerin yanı sıra, K2 değişen yıldızlardaki salınımları ortaya çıkardı; örten çift yıldız sistemleri ve süpernovalar keşfetti. Astronomlar K2’nin gelecek 3 veya 4 yıllık görev süresi boyunca 500 ila 1000 arası gezegen keşfedebileceğini ümit ediyorlar.

Kaynak: Sky&Telescope, "NASA’s K2 Mission Confirms 100+ Exoplanets"