Küresel ısınmaya sebep olan gazları bağlamak mümkün

Houston University’den kimyagerler “kendi kendine biraraya gelerek mikroskobik düzeyde porlara sahip, çok hafif yapıda bir bileşik oluşturan bir molekül ” geliştirdiler. Hem de bu mo..
Houston University’den kimyagerler “kendi kendine biraraya gelerek mikroskobik düzeyde porlara sahip, çok hafif yapıda bir bileşik oluşturan bir molekül ” geliştirdiler. Hem de bu molekül  “Greenhouse gas” olarak da bilinen ve küresel ısınmaya neden olan sera gazlarının birçoğunu kendine bağlayarak Dünya’ya ulaşmalarını önlüyor.

Araştırma ekibinin sorumlu araştırmacısı Ognjen Miljanić şöyle açıklıyor:  ” Başta karbondioksit olmak üzere tüm sera gazları  Dünya’nın sıcaklığı ve dolayısıyla ikliminde değişiklik yapabilme potansiyelinden dolayı  son dönemlerde tüm odakları üzerine topladı.  Karbondioksit en büyük problemi ortaya koyarken bunun gibi birçok farklı bileşiğin karbondioksitten daha fazla sera etkisi yapma potansiyeline sahip olduğunu biliyoruz. Bu bileşiklere örnek olarak soğutucu olarak kullanılan Freon ve çok kararlı yapıdaki bir organik bileşik olan florokarbonlar verilebilir. Bizim geliştirdiğimiz bu molekül ise kendiliğinden bir araya gelerek bu sera gazlarını kendi ağırlığının % 75’ine kadar yakalayabilme özelliğine sahip. Örneğin; soğutucu sistemlerden yayılan Freon gazını yakalayabilir ya da onları biraraya toplayarak içeriklerinin analizinin yapılmasına olanak tanıyabilir.

Nature Communications dergisinde yayınlanan son makalelerinde Miljanić ve çalışma ekibi florlanmış bir omurgaya sahip olan bu küçük molekülün 1,6 nanometre çapında çok küçük porlar oluşturduğunu yazdılar.

Miljanić şöyle açıklıyor: “Bu küçük porlar flor atomları ile hizalanıyor ve bu da onlara Freon ve florokarbonlar gibi flor içeren diğer moleküllere karşı bir çekim  özelliği sağlıyor.  Bu tarz porlu yapıya sahip materyaller daha önce başka araştırmacılar tarafından da geliştirilmişti; ancak o yapılar içeriklerindeki metal atomlarından dolayı çok ağır ve aynı zamanda da suyla temasa dayanıksızdı; geri dönüşümleri ise imkansızdı. Bizim geliştirdiğimiz molekül ise hem suya dayanıklı hem de çok hafif; çünkü bu moleküller metaller ile değil, kendi aralarındaki zayıf çekim kuvvetleri sayesinde birarada duruyorlar.”

Miljanić son olarak en can alıcı özelliği de ekliyor: ” 280 santigrat dereceye  kadar dayanıklı olan bu molekülün arasındaki zayıf bağların gerekli olduğu durumda kırılabiliyor olması ise geri dönüşüme olanak sağlıyor.”

Referans:

Teng-Hao Chen, Ilya Popov, Watchareeya Kaveevivitchai, Yu-Chun Chuang, Yu-Sheng Chen, Olafs Daugulis, Allan J. Jacobson, Ognjen Š. Miljanić. Thermally robust and porous noncovalent organic framework with high affinity for fluorocarbons and CFCs. Nature Communications, 2014; 5: 5131 DOI: 10.1038/ncomms6131