Küresel Isınma Duruyor mu?

Küresel ısınmanın bu yüzyılın başında yavaşladığı düşüncesi bilim insanlarını şaşkına döndürmüştü. Bilim camiasında, bu duraklama sürecine hiatus deniyor. Gerçek şu ki, bilim insanları da hiatus denil..

Küresel ısınmanın bu yüzyılın başında yavaşladığı düşüncesi bilim insanlarını şaşkına döndürmüştü. Bilim camiasında, bu duraklama sürecine hiatus deniyor. Gerçek şu ki, bilim insanları da hiatus denilen bu duraklama sürecini açıklamakta zorluk çekiyorlar. Bu duraklama, zamanla, iklim şüphecilerinin cephanesinde de önemli bir silah haline geldi.

Peki küresel ısınma durma noktasına mı geliyor? Muhtemelen hayır. NASA tarafından yapılan yeni bir çalışmada, hiatus’ a bir açıklama geldi. Bu açıklamaya göre hiatus, sera gazlarından çıkan ekstra ısının Pasifik ve Hint okyanusları içinde sıkışıp kalmasından kaynaklanıyor.

20. yüzyıl boyunca küresel yüzey sıcaklıkları, sera gazı yoğunluklarındaki artış yüzünden giderek yükseldi. Sera gazlarının ekstra ısı tuzağı devam ederken, birçok makale, küresel yüzey sıcaklıkları ortalamasının 2003 yılından beri artmadığını, hatta ısının düştüğünü iddia ettiler.

NASA Jet Propulsion Laboratory ise neler olup bittiğini anlamak için, doğrudan okyanus sıcaklık ölçümlerini analiz etti. Bu bulgulara göre, okyanus yüzeyi altındaki sıcaklıkların arttığı görüldü.

Science dergisinde yayımlanan çalışmada, yirmi yıl boyunca gözlenen verilerden ortaya çıkan sonuç, yeryüzündeki ekstra ısının dünyanın en büyük okyanusları tarafından yeniden dağıtıldığı oldu. Araştırmacılar “Pasifik Okyanusu‘nun ilk 100 metrelik katmanındaki soğuma, Hint ve Pasifik Okyanusları’nın 100 ve 300 metresi arasındaki ısınmayla dengeleniyor,” tespitinde bulundu.

Araştırmacılar makalede, “Bizim bulgularımız, üst seviyelerdeki (0-300 m derinlik) Hint-Pasifik etkileşiminin, yeryüzündeki ısıyı son 20 yılda etkilediği tezini destekliyor ve bu süreçte gözlemlenen hiatus’a da bir açıklama getiriyor,” dedi.

Küresel ısınma bilimsel topluluk içinde popüler bir konu olmakla birlikte, bu ısınmanın yavaşlayıp yavaşlamadığı yönündeki tartışmalar hala mevcut. Önceki araştırmalar hiatus’u iklim modellemeleriyle açıklamaya çalışıyorlardı. Bu çalışmada ise, araştırmacıların ısının nasıl yayıldığına dair en iyi açıklama olduğuna inandıkları gözlemsel veriler kullanıldı.

Kaynak: Aamna Mohdin, “NASA Study Finds There Was No “Pause” In Climate Change,” http://www.iflscience.com/environment/nasa-finds-global-warming-hidden-indian-and-pacific-oceans