Kone Salyangozu’nun zehrinde insülin izine rastlandı!

Gezegenimizdeki en zehirli hayvan bir yılan, örümcek ya da akrep değil; bir salyangoz- Kone kabuklu salyangozu. Conus familyasından birçok çeşit deniz salyangozu, farklı farklı birçok çeşit zehirle do..

Gezegenimizdeki en zehirli hayvan bir yılan, örümcek ya da akrep değil; bir salyangoz- Kone kabuklu salyangozu. Conus familyasından birçok çeşit deniz salyangozu, farklı farklı birçok çeşit zehirle donanmışlardır.

Zehirli olmalarının yanısıra, yeni yapılan bir çalışmada bu hayvanların enteresan özelliklerinden birini daha keşfedildi. Proceedings of the National Academy of Sciences’ da online olarak yayınlanan çalışmada, bu hayvanların zehirlerinin insülin içerdiği duyuruldu. Makaleye göre ilk defa insülin bir zehir bileşeni olarak bilim insanlarının karşısına çıkıyor.

Kone kabuklu salyangozları tropik tuzlu sularda, mercan resiflerine yakın yerlerde yaşıyorlar. Bu salyangozların her türünün ise farklı bir zehir repertuarı var. Bu zehir karışımları avın cinsine göre değişiyor.

Örneğin, şu ana kadar kendilerine tesadüfen rastlayan düzinelerce insanı öldürmüş olan Conus geographus cinsi kabuklu deniz salyangozları, suyun içine hareketi kısıtlayıcı zehirler salarak balıkları avlıyorlar.

Bu zehrin işleyişi üzerine çalışan  Dr Safavi-Hemami, Profesör Olivera ve çalışma arkadaşları, bu kabuklu deniz salyangozlarının zehirlerinin proteinlerindeki bütün gen dizilimlerini incelediler.

Bulunan iki gen dizilimi şaşırtıcı bir şekilde insanlar ve diğer omurgalı hayvanlar tarafından enerji metabolizmasını düzenlemede kullanılan insülin hormona benziyordu.

Bulunan gen dizilimlerinden bir tanesi balık insüliniyle çok benzer karakterler taşıyordu. Ayrıca zehir üzerinde yapılan detaylı kimyasal analizler de, zehrin fazla miktarda insülin içerdiğini gösteriyordu.

Con-Ins G1 olarak adlandırılan bu gen dizilimi, balık insüliniyle benzer olmasına rağmen tamamen aynı karakterleri taşımıyor. Con-Ins G1 gen diziliminin balık insülininin sadeleştirilmiş bir versiyonu olduğu düşünülüyor ve bu geni balık algıladığı zaman yüksek doz etkisinde kalıyor bu da balığın destabilize olmasını sağlıyor.

Eğer araştırmacılar haklılarsa ve salyangoz zehirleri sayesinde insülinin nasıl düzenlendiği konusunda detaylı bilgiye ulaşabilirlerse, bu çalışma insanlarda insülinin düzenlenme mekanizmasının çözülmesine kadar genişleyebilir.

Referans:

Helena Safavi-Hemami et al. Specialized insulin is used for chemical warfare by fish-hunting cone snails. PNAS, published online January 20, 2015; doi: 10.1073/pnas.1423857112

Fotoğraf: Jason Biggs / Baldomero Olivera