Baran Bozdağ
Friedrich-Alexander Universität Erlangen Nürnberg'den (FAU) mühendisler, karmaşık yapılı kristal kafesler üretmeyi başardı. Klatrat (clathrates) adı ile bilinen bu nanopartiküller DNA parçalarından üretiliyor. Yeni çağ nanomalzemelerin modellenmesi için aynı zamanda bir örnek veya şablon görevi gören, programlanmış klatrat sentezi, kendine has özellikleri olan yeni nano parçacık ve malzemelerin üretiminin de önünü açacaktır.

Biyolojik yaşamın yazılım kodu olan DNA, tüm kalıtımsal bilgiyi genetik ve epigenetik olarak iki düzlemde taşıyarak, yapısındaki bazların sıralamasına göre her bir anlamlı dizide sırası ile aminoasitleri belirleyerek üretilecek proteinlerin yapısına ve görevine karar vermektedir. Bu bilgiler ile canlının oluşumunun temel sorumluluğunu üstlenen DNA, aynı zamanda  tüm organizmaların tür devamlılığını ve çeşitliliğini de sağlayan temel yapıdır diyebiliriz.

Son birkaç yıldır, bilim insanları DNA'nın yapılandırma, yapı kazandırma, şekillendirme ve kendine has yapısal özelliklerini kullanarak diğer disiplinlerde (bilgisayar bilimi gibi) nano ölçeklerde programlanabilir ve uygulanabilir farklı malzemeler üretmeye çalışıyordu. University of Michigan ve North Western University'den dünyanın önde gelen nanoteknoloji uzmanları ile, FAU'dan mühendisler, DNA'nın programlanması ile üretilebilen malzemelerin sentezinde yeni bir çağın ilk adımlarını attı. Araştırmacılar, piramid şeklindeki altın kristallerini, kompleks yapıda klatrat bileşikleri üretmek üzere yeniden organize etmeyi başardı.

Kafes Şeklini Belirleyen DNA

Sentez sürecinde, 250 nanometrelik altın kristalleri; ki bu kristaller yapılan deneyde klatrat üreteecek atomları temsil ediyor, yapay DNA ile beslenen bir süspansiyonda tutuluyor. DNA dizileri ve küçük DNA parçaları, altın partiküllere tutunuyor ve bu parçacıkları belirli bir düzende kendi kendilerine bağlanarak büyüyebilen bir sürecin içine sokuyor.

Elektriksel ve kimyasal olarak süren bu kendi kendine birleşme (self-assembling) sonucunda ise, DNA sekanslarının uzunluğu ve baz çiftlerinin organizasyonuna bağlı olarak, birbirinden farklı üç boyutlu kafes yapıları oluşuyor. DNA programlama sayesinde, öyle görülüyor ki bizler kristal kafeslerin yapısına kendi kendimize karar verebilecek  ve çok farklı disiplinlerde kullanılabilecek farklı yapıların kolaylıkla üretilmesini sağlayabileceğiz.

Klatratlar-- Nükleer Kafesler

Sıkıştırma yolu ile oluşturulan ve kafes yapılarını açıklayan klatratlar, malzeme bilimi ve araştırmalarının özel bir kısmını oluşturuyor. Çünkü, bu malzemeler nükleer kafes yapısına sahipler ve içlerine başta gazlar olmak üzere birçok farklı madde sıkıştırılabiliyor.

Kolloidal klatratların, kontrollü üretimleri ve prgramlanabilir dizaynları birden fazla uygulama alanında kendisine çok kolay yer edinebilir ve kısa zamanda etkili sonuçlar üretebilecek malzeme ve yapıların üretiminin önünü açaiblir gibi görünüyor.

Makale Referans: University of Erlangen-Nuremberg. "DNA double helix structures crystals: Method developed for DNA programmed material synthesis." ScienceDaily. ScienceDaily, 4 April 2017. <www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170404104732.htm>.