Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Zebraların üzerindeki şeritler hala bir 'gizem'. Bilim insanları, bu şeritlerin sürü koşarken ısırılmamak için vücut sıcaklığını düzenleyerek bir optik illüzyon yarattığını düşünüyorlar.

Fakat yeni bir araştırma grubundan bilim insanları; şu ana kadarki hiçbir hipotezin geçerli olmadığını çünkü, Etiyopya'nın güneyinden Güney Afrika'nın doğusuna kadar uzanan bölgede yaşayan zebraların ürettiği çizgilerin çeşitliliğini açıklayamadığını öne sürüyorlar.

Zebraların çizgileri bölgelere göre farklılık gösteriyor. Bazı bölgelerde zebralar kalın siyah ve beyaz şeritlere bütün vücudunda sahipken, bazı bölgelerde bu şeritler daha ince ve güçsüz, ayrıca bazılarının bacaklarında da hiç şerit yok.

Meyve sineği ve insanlar gibi birçok tür pigmentlenmelerinde benzer tonlanmalara sahiplerdir, çünkü bilim insanlarının da belirttiği gibi, her tür kendi yerel çevresinde adapte olur. Yani ultraviyole ışınlara daha fazla maruz kalan insanlar daha koyu deriye sahip olurlar, ayrıca yüksek rakımlarda yaşayan meyve sinekleri de daha koyu dış iskelete sahiptir.

Bu sebeple araştırmacılar, zebraların değişik şekillerde şeritlere sahip olmaları ile ilgili benzer bir adaptif süreç olup olmadığını araştırdılar ve araştırmayı 12 Ocak 2015’de Royal Society Open Science’da yayınladılar.

Araştırmada 16 bölgeden 29 değişik çevresel faktör altında yaşayan zebraların şeritleri karşılaştırdılar. Bu çevresel faktörlere sıcaklık, yem olma, sinekler tarafından ısırılma gibi etkenler de dahildi. Araştırmanın sonucuna göre şimdilik zebraların şeritlenmesi ile en güçlü bağ sıcaklık ile kurulabildi. Sezonluk sıcaklığın en düşük olduğu bölgede yaşayan zebraların hepsinde zayıf ve daha az çizgiler bulunuyordu ayrıca daha yüksek sıcaklıkta yaşayanlarda da kalın ve koyu şeritler görülüyordu.

Araştırmayı yürüten bilim insanları şeritlenme ile sıcaklığın arasında neden bir bağlantı olduğunu henüz çözemediler, fakat önermelerine göre sıcaklığı dengelemekle veya çeçe sineğiyle taşınan hastalık yapıcı parazitlerden korunmakla alakası olabilir.

Bilim insanları araştırmanın bundan sonraki aşamasında farklı biyolojik süreçlerin zebra şeritlerine dahil olup olmadığını araştıracaklar. Bu güzel canlılarla ilgili sırlar da her geçen gün aydınlanmaya devam edecek.

Referans: How the zebra got its stripes: a problem with too many solutions;Brenda Larison, Ryan J. Harrigan, Henri A. Thomassen, Daniel I. Rubenstein, Alec M. Chan-Golston, Elizabeth Li, Thomas B. Smith