Baran Bozdağ
Latince rheuma (tr. akan) anlamına gelen kelimeden türeyen rheum, hayvanlarda uyku süresince göz, burun veya ağızdan akabilen su bazlı akışkan bir mukustur. Göz veya burun kenarında kuruyarak kalan bu birikintilere ise 'çapak' diyoruz.

Bizler uyanıkken gözümüzde sürekli olarak rheum oluşur ancak çapak oluşmadan, nazolakrimal bez tarafından üretilen gözyaşı salgısıyla sürekli olarak yıkanır ve temizlenir. Uyku sırasında göz açıp kapama olmadığı için rheum temizlenemez ve gözün kenarından akarak kuru rheum (çapak) oluşturur.

Çapağın Yapısı

Bazı alerjik durumlarda daha fazla üretilebilen rheum, belli hastalıkların teşhisinde de doktorlar için yol gösterici olmaktadır. Örneğin pus denilen sarı rheum iltihap, mikrop kapma veya ateşli hastalık belirtisi sayılmaktadır.
Aşırı üretimi ise göz kuruluğuna, göz kapaklarının kuruyup birbirine yapışarak açılmamasına, hatta yanağa doğru akan (epiphora) rheum sebebiyle deri hücrelerinin tahrip olmasına sebep olabilmektedir.

Görsel-1: Moleküler bağları ve flüoresan mikroskobu görüntüleri ışığında yapılmış, birebir mucin proteini illüstrasyonu Moleküler bağları ve flüoresan mikroskobu görüntüleri ışığında yapılmış, birebir mucin proteini illüstrasyonu