Astronot Scott Kelly, Uzay Görevi Sırasında Neden 5cm Uzadı?

Astronot Scott Kelly, 340 gün süren Uluslararası Uzay İstasyonu görevini tamamladıktan sonra, Perşembe günü Dünya’ya döndü. Uzayda geçirdiği zaman süresince Kelly; bitki yetiştirdi, deneyler yaptı, bi..

Astronot Scott Kelly, 340 gün süren Uluslararası Uzay İstasyonu görevini tamamladıktan sonra, Perşembe günü Dünya’ya döndü. Uzayda geçirdiği zaman süresince Kelly; bitki yetiştirdi, deneyler yaptı, birçok fotoğraf çekti ve 5 cm uzadı.

Kelly’nin uzayda geçirdiği zaman, insan vücudunun yer çekimsiz ortama nasıl tepki verdiğini de bir kez daha görmemizi sağladı. Uluslararası Uzay İstasyonu astronotları, görevlerinden döndüklerinde %3’e kadar daha uzun boylu oluyorlar. Çünkü Dünya üzerinde maruz kaldığımız yer çekimine ve basınca göre evrimleşmiş omurgalarımız, uzay istasyonundaki yer çekimsiz ortamda daha az basınca maruz kalıyor ve arasındaki boşluklar artarak uzamaya sebep oluyor.

Tabii ki, Kelly ömür boyu 5 cm daha uzun dolaşmayacak. Dünya üzerinde yeterince zaman geçirdikten sonra (bilim insanları bu sürenin yaklaşık birkaç ay olacağını tahmin ediyorlar) yerçekimi yeniden Kelly’i eski boyuna döndürecek.

2013 yılında NASA, astronotlarda bu uzamanın sebebini çözümlemek için omurgaya odaklanan bir araştırma başlatmıştı. Bu konu üzerindeki detaylı çalışmalar da hala devam ediyor.

Bilim insanları, Kelly üzerinde de çalışmalar yapacaklar. Uzayın Kelly’nin vücudunda meydana getirmiş olabileceği değişimleri araştırıp; görüşünde, kemiklerinde ya da beyninde herhangi bir değişimin olup olmadığını inceleyecekler.

Uzayın insan vücudu üzerindeki etkilerinin daha iyi anlaşılmasıyla, astronotlar daha uzun süreli görevler için hazırlanabilirler.

Kaynak: Lydia Ramsey, Here’s why astronaut Scott Kelly grew 5 cm during his year in space, Science Alert, Retrieved from http://www.sciencealert.com/why-astronaut-scott-kelly-grew-5-cm-during-his-year-in-space