Ozan Zaloğlu
S. Demirel Üniversitesi - Çevirmen
Dünyanın fosil yakıtlara olan bağlılığının azaltılmasında karşı karşıya kalınan önemli sorunlardan biri, bu yakıtlara alternatif olabilecek ve belki de bir gün bu yakıtların yerini alacak temiz ve yüksek oranda verimli enerji kaynaklarını bulmak.

Peki bu iş için bir aday var mı? Evet, su yüzeyinde duran yeşil alg tabakası var- teknik olarak, mavi-yeşil alg. Kanada'daki bilim insanları mavi yeşil alg kullanarak yeni bir yakıt hücresi geliştirdiler. Bu yakıt hücresi, mavi yeşil algi meydana getiren mikroorganizmalar olan siyanobakterilerin yaptığı solunum ve fotosentezden elektriksel yük toplayarak çalışıyor.

Montreal'deki Concordia Üniversitesi'nden mühendis Muthukumaran Packirisamy: "Bitki hücrelerinde meydana gelen fotosentez ve solunum, elektron transfer dizilerini içerir. Fotosentez ve solunum sırasında mavi yeşil alg tarafından salınan elektronları yakalayarak, doğal olarak ürettikleri elektrik enerjisini toplayabiliyoruz."

Fotosentetik yakıt hücresi, bir anot, katot ve proton değişim zarından meydana geliyor. Mavi yeşil alg, anot odasına yerleştiriliyor ve fotosentez yaptıkları zaman, elektrot yüzeyine elektron bırakıyorlar. Hücreye bağlanan bir dış yük ile, elektronları çıkarmak ve cihazdan elektrik toplamak mümkün oluyor.

Doğal kaynaklar açısından bakılacak olursa mavi yeşil algler, fosil yakıtları azaltma sorumluluğunu almaya yardımcı olmak için harika bir seçim. Üstelik, güneş ve rüzgar gücü gibi diğer yenilenebilir güç kaynaklarından farklı olarak mavi-yeşil alglerin, havadaki değişimler ile verimlilikleri de etkilenmez.

"Bütün dünyada sürekli olarak meydana gelen bir işlemden faydalanarak, karbonsuz enerji üretmenin daha ucuz yöntemlerin geliştirilmesine yol açacak yeni ve ölçeklenebilir bir teknoloji oluşturduk.” diyor Packirisamy.

Teknoloji henüz ilk evrelerinde ve araştırmacılar bu fikri ticarî olarak kullanılabilir yapmak için yakıt hücresini ölçeklendirmek konusunda yapacak bir sürü işleri bulunduğuna dikkat çekiyorlar.

Şimdiye kadar, Technology dergisinde yayımlanan bulgularda detaylandırıldığı üzere 993 milivolt kadar yüksek açık devre voltajı ölçtüler ve 175.37 mikrowatt zirve gücü elde ettiler. Araştırmacılar eğer bu ilk kazanımları büyütebilirlerse, düzeneğin bir gün insanlığa seragazı salınımlarını azaltmada yardımcı olmaya ek olarak, her gün kullandığımız elektronik aletleri çalıştıracak kadar güçlü olacağını umuyorlar.

Kaynak: Peter Dockrill, Scientists have developed a power cell that harnesses electricity from algae, Science Alert,  Retrieved from http://www.sciencealert.com/scientists-have-developed-a-power-cell-that-harnesses-electricity-from-algae