Baran Bozdağ

48 milyon yaşındaki at-benzeri fetüs, Almanya - Frankfurt yakınlarındaki Messel çukurunda keşfedildi. Keşif dün itibariyle PLOS ONE 'da , yine Frankfurt'ta bulunan Senckenberg Research Institut'ten Jens Lorenz Franzen öncülüğünde gerçekleştirilen bir çalışma olarak yayımlandı.

Araştırmanın yazarları, 2000 yılında Almanya'nın Frankfurt şehri yakınlarında keşfedilen Eosen döneme ait at-benzeri fetüs üzerinde yaptıkları incelemelerini tamamladılar. 12.5 santimetre büyüklüğündeki fetüsü ve ona ait kemiklerin anatomisini detaylı şekilde inceleyebilmek için, araştırma ekibi SEM (scanning electronic microscopy) ve yüksek çözünürlüklü mikro-x-ray 'den yararlandı.

48-milyon-yasindaki-at-benzeri-fetus-bilimfilicom Eurohippus messelensis kısrağına ait fosilin içindeki fetüs (beyaz elips çerçeve ile) gösterilmiş. Türün omuz yüksekliği 30 santimetre olarak ölçülüyor. Sol alttaki ölçek 10 cm'yi ifade ediyor. Telif : Franzen et al. Fotoğraf : Senckenberg Forschungsinstitut Frankfurt, Sven Tränkner; Creative Commons Attribution License Eurohippus messelensis kısrağına ait fosilin içindeki fetüs (beyaz elips çerçeve ile) gösterilmiş. Türün omuz yüksekliği 30 santimetre olarak ölçülüyor. Sol alttaki ölçek 10 cm'yi ifade ediyor. Telif : Franzen et al. Fotoğraf : Senckenberg Forschungsinstitut Frankfurt, Sven Tränkner; Creative Commons Attribution License

Fetüs son derece iyi korunmuş gibi görünüyordu : neredeyse tüm kemikleri mevcut ve bütün haldeydi, yalnızca ezilmiş gibi görünen kafatası dışında. Fosilin iyi bir şekilde korunmuş olması, araştırmacıların fetüsün orijinal görünüş ve duruşunu yeniden oluşturmalarını son derece kolaylaştırdı.

araştırmacılar aynı zamanda iyi korunmuş yumuşak dokular da keşfettiler : uteroplasenta ve geniş rahim -uterus- köprüsü (Broad ligament of the uterus). Bu keşif de plasental memelilerin rahim- döl yatağı sistemine dair elde edilmiş en eski fosil kaydı olarak literatüre geçti.

SEM taramaları ile, araştırma ekibi yumuşak dokuların yerinde bakteriyel yeşermeler tespit etti, ki bu özellik de aynı civarda bulunan diğer örneklerle ortaklık gösteriyor. Gözlenebilir tüm detaylar, bugün yaşamakta olan kısraklarla büyük benzerlikler gösteriyor.

Bu benzerlikler araştırmacıların 'paleosen çağda üreme sistemlerinin hali hazırda gelişmiş bir yapıya sahip olduğu' varsayımını kuvvetlendirdi. Öyle ki, şimdi ise daha erken dönemlerde de üreme sisteminin gelişmişliği üzerine kanıtlar bulunması bekleniyor.

Referans : Franzen JL, Aurich C, Habersetzer J (2015) Description of a Well Preserved Fetus of the European Eocene Equoid Eurohippus messelensis. PLoS ONE 10(10): e0137985. DOI: 10.1371/journal.pone.0137985