Yolun organiği mi olur? demeyin, Bitkisel asfalt geliyor

Görsel:    ADAM MEEK/FLICKR  Organik yollarda araba sürme , bisikletle gezintiye çıkma fikri çılgınca görülebilir ancak gerçek oluyor. Ne var ki bunu zararı azaltma girişimi olarak görmek daha gerçekç..

Görsel:    ADAM MEEK/FLICKR

Organik yollarda araba sürme , bisikletle gezintiye çıkma fikri çılgınca görülebilir ancak gerçek oluyor. Ne var ki bunu zararı azaltma girişimi olarak görmek daha gerçekçi olacaktır.

Hollandalı bir bilim ekibi, bisiklet ve araba yollarını daha doğa dostu yapmanın bir yolunu bulduklarını iddia ediyorlar. Bunu asfalt ve yol dolgu malzemelerinde sıkça kullanılan ve bitüm (bitum , yersakızı ) olarak bilinen ağır ve yenilenemez bir hidrokarbon yerine lignin kullanarak yapmayı planlıyorlar.

Lignin , selüloz ile birlikte hücre çeperi yapısında bulunan ve bitkinin odunsu yapısını veren bir organik moleküldür. Birçok ağaç ve bitki de bulunan lignin, bitkinin dik durmasını sağlar, su moleküllerini iterek yüksekteki yaprak ve dallara su iletimini sağlar. Ancak çoğunlukla karşımıza kağıt yapımındaki atık molekül olarak çıkar. Sanırım şimdi hepimiz defterlerimizin arkasındaki %100 selüloz yazısını hatırlamışızdır. Demek ki tüm lignin ayrılmakta ve atık haline getirilmekteydi.

Atık lignin çoğunlukla kağıt fabrikalarındaki elektrik ihtiyacını karşılamak için yakılsa da , bilimciler bu araştırma ile lignin moleküllerini lignin-bitüm bileşikleri yapmakta kullanmayı düşünmeye başladılar. Bununla amaçlanan şey de , bitüm (bitümen) kullanım oranını yüzde elli oranında düşürmek..

Fikrin uygulanabilirliliğinin bir göstergesi olarak bilimciler kendi lignin karışımlarını bir bisiklet yolunun 100 metrelik bir kısmında uygulamaya koyacaklar.

Ancak yazının başında zararı azaltma girişimi deyimi ile anlatmak istediğim tam olarak şu sorunun cevabından kaynaklanmaktadır? O bitkisel yolların üzerinden nükleer santrale malzeme taşıyan araçlar, petrol taşıyan tankerler, tank taşıyan tırlar, savaş füzeleri taşıyan yardım tırları geçecek mi geçmeyecek mi?

Referans:  Sciencemag.org  ,  On the horizon: Asphalt made with plants?,  news.sciencemag.org/sifter/2015/03/on-the-horizon-asphalt-made-with-plants