Toksik Metalleri Sindirerek Küçük Altın Külçeleri Üreten Bakteri: C. metallidurans

Bakır ve altın gibi ağır metaller, eğer yüksek derişimde alınırlarsa, birçok canlı için zehirlidir. Fakat bu durum, ağır metallerden oluşan bir bileşikten değerli eser elementleri kendini zehirlemeden..
Görsel Telif: American Society for Microbiology

Bakır ve altın gibi ağır metaller, eğer yüksek derişimde alınırlarsa, birçok canlı için zehirlidir. Fakat bu durum, ağır metallerden oluşan bir bileşikten değerli eser elementleri kendini zehirlemeden çıkarabilen bakteri C. metallidurans için geçerli değil. Bu bakterilerin ağır metalleri vücuduna almasının ilginç bir yan etkisi var; küçük altın külçeleri. Yapılan bir çalışmada, Martin Luther Üniversitesi Halle-Wittenberg (MLU), Münih Teknik Üniversitesi (TUM) ve Avusturalya Adelaide Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, bakteriler içerisinde gerçekleşen bu moleküler süreçlerin nasıl gerçekleştiğini keşfetti. Araştırmanın bulguları, Royal Society of Chemistry tarafından basılan Metallomics dergisinde yayımlandı.

Bakteri C. metallidurans

Şekli çubuğa benzeyen bakteri C. Metallidurans, esasen çok sayıda ağır metali barındıran topraklarda bulunur. Bulgulara göre altın, bakterilere bakır ile aynı şekilde alınıyor. Bakır, C. metallidurans için hayati bir elementtir, ancak yüksek miktarda alındığında zehirlidir. Bakır ve altın partikülleri bakteri ile temas ettiğinde bir dizi kimyasal süreç ortaya çıkar. Bakır, genellikle bakteri açısından alınması zor bir biçimde bulunur. Dolayısıyla, bu element bakteri tarafından daha kolay alınabilecek bir forma dönüştürülür. Böylece bakır, hücrenin iç kısımlarına kadar erişebilir. Aynı süreç, altın bileşiklerinde de mevcut.

Bakteriler içerisinde çok fazla bakır biriktiğinde, normalde CupA enzimi tarafından dışarı pompalanır. Ancak, altın bileşikleri de mevcut olduğunda, enzim bastırılıyor ve zehirli bakır ve altın bileşikleri hücrenin içinde kalıyor. Bakır ve altının kombine edilmesi, aslında kendi başlarına olduklarından daha zehirli bir durumu meydana getiriyor. Bu sorunu çözmek için, bakteriler başka bir enzim olan CopA’ı aktive ediyor. Bu enzim ile, bakır ve altın bileşikleri daha zor emilebilecekleri formlara dönüştürülüyor. Emilimi zorlaşan bakır ve altın, bu yolla dışarı pompalanabiliyor. Dolayısıyla, bakterinin dışına hem bakır hem de birkaç nanometre boyutunda altın külçeleri atılıyor.

C. metallidurans tarafından üretilen küçük altın külçeleri Görsel Telif: American Society for Microbiology

Birincil, jeolojik olarak oluşmuş, eski altın cevherlerinin parçalanmasını takiben ortaya çıkan ve ikincil altın olarak adlandırılan madenlerin oluşmasında C. Metallidurans anahtar bir rol oynar. Bozunma süreçleri sebebiyle oluşmuş toksik altın parçacıkları, bu bakteriler tarafından zehirsiz altın parçacıklarına dönüştürülür.