Nathalie Barki
İstanbul Bilgi Üniversitersi - Çevirmen
King College Londra’nın psikiyatri ve sinirbilimi Enstitüsü (IoPPN) tarafından yapılan bir araştırmaya göre yaratıcılık ile şizofreni ve bipolar bozukluğu arasında bir bağlantı olabilir.

Daha önceden yapılan araştırmalarda şizofreni ve bipolar bozukluğu gibi psikiyatrik bozukluklar ve yaratıcılık arasında bir bağ olduğu keşfedilmişti fakat bu bağın genetik bir bağlantısı olduğu bulunmamıştı.

Yaratıcılık bilimsel açıdan tanımlaması zor bir terim. Araştırmacılar yaratıcılığı bilişsel açıdan, düşünceyi ve dışa vurumu öne çıkan yöntemlerden farklı, yeni yöntemlerle ifade edilmesi olarak tanımlıyor. Şizofreni ve bipolar bozukluk da düşünce ve ifade etme biçimlerinde, bilişsel ve duygusal anlamda yüksek etkilenme ve dalgalanmalar olarak kendini gösteren psikiyatrik bozukluklardır.

Uzun zamandır yaratıcılık ve psikozun benzerlik gösterdiği söyleniyor. Bunların örneklerinden biri Van Gogh (hatırlarsanız kulağını kesmişti). Daha önceki çalışmalar özellikle bipolar bozukluğunun aile içinde yaygın olduğunu göstermiştir, bu ailelerde yaratıcı meslekler de yaygındır. Fakat şimdiye kadar bunun sosyo-ekonomik statüden veya çevresel faktörler tarafından mı kaynaklandığı tam olarak saptanamamıştı.

Izlandalı 86,292 kişi ile yapılan çalışmada genetik risk puanları incelendi. Yaratıcı bireyler, ulusal sanat toplumlara ait olan aktörler, dansçılar, müzisyenler, görsel sanatçı ve yazarlar olarak tanımlandı. Araştırmacılar hem şizofreni hem de bipolar bozukluğunda genetik risk puanlarının, yaratıcı olarak tanımlanan bireylerde daha yüksek olduğunu gördüler.

Bu bulgular, şizofreni ve bipolar bozukluğu olan bireyler ile bir paylaşım ortamı etkisine karşın, yaratıcılığın direk olarak genetik bir bağlantısı olduğunu gösteriyor.

IoPPN’den araştırmacı Robert Power, birçok psikiyatrik hastalığın altında yatan biyolojik nedenlerin bilinmediğini söylüyor. Yeni yeni kabul gören bir fikrin, bu psikiyatrik bozuklukların normal insan davranışı spektrumundaki uç davranışları anlamamızda yardımcı olduğunu anlamamız olduğunu da ifade ediyor. Yaratıcılık gibi hangi sağlıklı davranışların hangi psikiyatrik hastalıkla biyolojik bağlantısı olduğunu öğrenirsek, beyinde hangi bilişsel süreçlerin ve nörolojik yapıların yanlış gittiğini anlayabileceğimizi de söylüyor.