Sevkan Uzel
Yıldız Teknik Üniversitesi - Çevirmen/Editör

Dünyada sayıca en bol bulunan hayvanların (böcekler, örümcekler ve kurtçuklar gibi omurgasızların) virosferleri (taşıdıkları virüslerin bütünü) üzerinde yapılan çığır açıcı bir araştırma sonucunda, önceden bilinmeyen 1445 tane virüs ortaya çıkarıldı. Virüsler dünyadaki en yaygın DNA ve RNA kaynaklarıdır. Elde edilen bulgular, genellikle birincil rolü DNA'dan gelen yönergeleri taşımak olan RNA kaynaklı virüslerin, hücresel yaşamın her türünde mevcut olabileceğine işaret ediyor. Böcekler gibi omurgasızların bu denli çok sayıda virüs taşıyabilmesi ise hiç beklenmiyordu.

Sydney Üniversitesi ile Pekin Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi ortaklığında yürütülen bu metagenomik (birden fazla mikroorganizma içeren örneklerin, izole edilmeden ve kültür edilmesine gerek duyulmaksızın doğrudan doğal ortamlarından DNA'nın ekstrakt edilmesi ve dizileme tekniği kullanılarak analizi) araştırması, hangi patojenlerin insan hastalıklarına neden olduğunun belirlenmesinde yeni bir yöntem sunan yeni bir teknoloji sayesinde gerçekleştirildi. Böylece insanların virüs dünyasına ilişkin aslında ne kadar az bilgileri olduğu bir kez daha anlaşıldı. Yeni keşfedilen virüslerden muhtemelen sadece birkaçının hastalığa neden olabileceği sanılıyor.

Projenin Sydney ayağı lideri olan Prof.Edward Holmes, insanların günlük yaşamlarında virüslerle çevrili olduklarını ortaya koymuş olmakla birlikte, bu virüslerin insanlara bulaşmasının çok da kolay olmadığını belirtiyor. "Bu çığır açıcı araştırma, omurgasızların sanılandan çok daha fazla sayıda virüs taşıdığını göstererek, viroloji kitaplarının yeniden yazılmasını gerektiriyor. Omurgalıları enfekte eden virüs gruplarının çoğunun, aslında omurgasızlarda bulunanlardan türediğini keşfettik," diyor Holmes. Sonuçları Nature dergisinde yayımlanan bir makale ile paylaşılan bu çalışmaya göre, bu virüsler omurgasızlarda sanıldığı gibi milyonlarca yıldır değil, milyarlarca yıldır bulunuyormuş. Çoğu virüs tipinin asıl ev sahiplerinin omurgasız canlılar olduğu da böylece anlaşılmış oldu.