Gürkan Akçay
Çeşitli ülkelerden bilim insanlarının ortak çalışması sonucu; gerçek yaşınız ile biyolojik yaşınızın kıyaslaması ve DNA 'nızda gerçekleşen bir dizi kimyasal değişimin ölçümü yardımıyla, ne kadar zamanınızın kaldığına dair bir tahmin geliştirebilmenin yolu keşfedildi.

Araştırmacılar; bu iki sayı arasındaki farkın, bir kimsenin yaşam süresini tahmin etmede bir DNA "saati" olarak kullanılabileceğini ortaya çıkardılar.

Bunu söyleyeceğim için üzgünüm ama; eğer biyolojik yaşınız, gerçek yaşınızdan fazla ise biyolojik yaşı ile gerçek yaşı uyumlu bir kimseye (cinsiyete bakılmaksızın) göre (sigara içip içmediğinize ve kalp-damar hastalığınız olup olmamasına bağlı olarak) muhtemelen daha erken öleceksiniz.
Aslında, hızlı ilerlemiş biyolojik saat ile erken ölüm arasındaki bağ, birbirinden bağımsız hemen hemen 5000 insanın katılımıyla yapılan 4 araştırmaya göre oldukça belirgin durumda.

Edinburgh Üniversitesi'nde yapılan araştırma neticesinde; gerçek yaştan 5 yıl daha büyük bir biyolojik yaşa sahip olmanın ( hatta cinsiyet, yaş, sağlık ve diğer yaşam faktörleri ayarlandığında dahi ) tüm nedenlere bağlı ölüm riskini yüzde 16'lık bir oranda artırdığı ilişkisi bulundu.

Ve bu ilişki oldukça da güçlü bir ilişki. Journal of Genome Biology 'de yayınlanan sonuçlarda; araştırmacılar:

" DNA metilasyonu, yaş ve kronolojik yaş arasındaki fark ölüm riskini önceden bildirir ve sigara içmek, eğitim, çocukluk dönemi IQ 'su, sosyal sınıf, genotip (bir kimsenin Alzheimer riskini belirler), kalp-damar hastalıkları, yüksek kan basıncı ve diyabetin getirdiği riskler de üzerine ilave olur" diyorlar.

Fakat, ne yazık ki; henüz bu bilgi hakkında yapabileceğimiz çok fazla bir şey yok.

Araştırma ekibinden ve Edinburgh Üniversitesi'nden epidemiyolojist Riccardo Marioni:

" Şuanda, hangi yaşam biçiminin ya da genetik faktörlerin bir kimsenin biyolojik yaşını etkilediği tam olarak bilinmiyor. Bu durumu detaylıca inceleyecek bir dizi proje yapmayı planlıyoruz " dedi.

Araştırmada, bir kimsenin biyolojik yaşı; DNA içerisinde meydana gelen ve metilasyon olarak bilinen bir dizi kimyasal modifikasyonun ölçülmesi ile hesaplandı.

Mutasyondan farklı olarak, metilasyon DNA diziliminde değişikliğe sebep olmaz, ancak hangi genlerin aktif, pasif ve biyolojik süreçte önemli role sahip olacağı üzerine etkiler yapar. Araştırmacılar, metilasyon değerlendirmesinin bir kimsenin yaşını belirlemede kullanılabileceğini zaten biliyorlardı, fakat ilk kez bu araştırmada yöntemin yaşam süresiyle güçlü bir bağı olduğu ortaya çıkarıldı.

Yaşam süresini tahmin edebilecek olmak kesinlikle ilgi çekici bir durum ancak bilim insanları bu süreyi uzatacak bir yol bulduklarında daha da ilgi çekici olacaktır. Bana sorarsanız; şuan biyolojik saatimde nerede olduğumu bilmek istemezdim. Ve Belki de yalnızca bu konuya dair söyleyebileceğim şey; "ne kadar yaşayacağımız konusundaki cehalet, bir mutluluktur" olurdu. :)

Bu alanda yapılmış başka bir araştırmayı okumak için, burayı tıklayın.

Makale Referansı: doi:10.1186/s13059-015-0584-6