Mart 2017`de Gökyüzü

Bu ay biraz geç kalmış olsak bile artık her ay gökyüzünde gezegenlerin-takımyıldızlarının durumlarını ve gözlenebilirliğini sizlere aktaracağız. Umarız faydalı olur… Merkür Ay boyunca Güneş’e ya..
Görsel Telif: Allexxandar / Shutterstock

Umarız faydalı olur…

Merkür

Ay boyunca Güneş’e yakın olacak gezegen ayın ilk haftasından sonra Güneş’in doğusuna geçecek. Ay sonuna kadar Güneş’ten olan ayrılığı artsa da ufuktan akşamları gün batımında gözlenebilecek kadar yükselmiş olmayacak.

Venüs

Akşamları batı ufkunun en parlak, dikkat çeken gök cismi olan Venüs ayın ilk yarısında azalan sürelerle gözlenebilecek. Ayın ortalarından sonra gökyüzünde Güneş’e iyice yaklaşan gezegeni görmek mümkün olmayacak.

Mars

Çıplak gözle bakıldığında Mars belirgin kırmızımsı turuncu renkli bir ışık noktası olarak görülür. Mars2ın parlaklığı Dünya2ya yaklaşıp uzaklaşmasıyla değişir. Teleskoplu gözlemcilerin ayın ilk birkaç günü hemen yakınında Uranüs ile birlikte görebilecekleri gezegen, ay boyunca batı ufkunda gün batımından itibaren gözlenebilir. Ayın ortalarına kadar Venüs de aynı bölgede olacak. Ayın sonlarına doğru ufuktan fazla yükselmeyecek olan gezegeni görmek zorlaşacak.

Jüpiter

Gün batımından yaklaşık üç saat sonra doğacak olan gezegen sabaha kadar gökyüzünde. Ayın 14’üde Ay ve Spika ile yakın konumda bulunacak olan gezegen ayın sonlarına doğru gün batımından kısa bir süre sonra doğmaya başlayacak ve tüm gece gözlenebilecek. Küçük teleskoplar ve dürbünler ile kolayca görülebilecek olan gezegenin atmosferindeki bantlar ve “Büyük Kırmızı leke” (Dünyaya dönük olduğunda) görülebilir, ayrıca 4 büyük uydusu olan Galileo uyduları dürbünle bile görülebilir.

Satürn

Gün doğumundan önce doğuda bulunan gezegen ufuktan fazla yükselmeyecek. Gezegeni görebilmek için yüksek bir gözlem yeri ve iyi atmosfer koşulları gerekiyor. Ay sonuna doğru gezegenin ufuktan yüksekliği biraz daha iyileşecek.20 Mart sabaha karşı Satürn ve Ay yakın konuda olacak.

Ay`ın Evreleri

02 Mart: Ay, Venüs ve Mars gün batımında batıda yakın görünümde.
03 Mart: Ay Dünya’ya en yakın konumda(369,050km).
11 Mart: Ay ve Regulus yakın görünümde.
15 Mart: Ay, Jüpiter ve Spika gece yarısından sonra yakın görünümde.
18 Mart: Ay Dünya`ya en uzak görünümde(404,650km).
20 Mart: Ay ve Satürn sabaha karşı yakın görünümde.
30 Mart: Ay ve Mars gün batımında yakın görünümde.
30 Mart: Ay Dünya’ya en yakın konumunda (363,850km.

Takımyıldızlar

Bu harita, akşamın erken saatlerinde güneyde görülen takımyıldızlarını göstermektedir.

Avcı(Orion) Takımyıldızı

Avcı(Orion) takımyıldızını kış aylarında rahatlıkla görebilirsiniz. Bu takımyıldızının çok bilindik olmasının nedeni, bir arada çok parlak yıldızlara sahip olması ve gök ekvatoru üzerinde bulunmasıdır. Bu sayede tüm Dünya bu takım yıldızını görebilir. Dikdörtgenin sol üst köşesindeki parlak kırmızımtırak yıldız Betelguse olup, Avcı’nın sağ omuzuna karşılık gelir. Sağ üst köşedeki yıldız Bellatrix, sol omuzu temsil eder. Sol alt köşede nispeten daha sönük Saiph ve Sağ alt köşede Orion’un en parlak yıldızı Rigel, Avcı’nın sağ dizi ve sol ayağıdır.
Orion takımyıldızı gökyüzünde birçok yıldızı bulmamızda bize yardımcı olur.

Boğa (Taurus) Takımyıldızı

Orion’un parlak takımyıldızı güneyde görülür. Orion’un kemerinin üç yıldız çizgisini izleyerek yukarıya (batıya)ve sağa doğru ilerlemek Aldabaran (Boğa-Taurus) ‘a getirir;

İkizler(Gemini) Takımyıldızı

Orion’un sol üst köşesinde İkizler Takımyıldızı bulunur, başları iki parlak yıldız Castor ve Pollux tarafından gösterilir. İyi bir Teleskopla bakıldığında Castor’un aslında üç yıldızdan oluştuğu görülür. Castor ve Pollux’dan aşağıya doğru sönük yıldızlar İkizlerin gövdelerini oluştururlar, Pollux’dan aşağıda diğer sönük yıldızlara oranla daha parlak olan yıldız Alhena olup ikizlerden birinin ayağına karşılık gelir.

Büyük Köpek (Canis Major) Takımyıldızı

Orion`un kemerini oluşturan üç yıldızdan (Mintaka, Alnilam, Alnitak) geçen çizgiyi sola (güneydoğuya) doğru uzatın. Gökyüzünün en parlak yıldızı, Sirius’a (Akyıldız) ulaşacaksınız. Sirius(Akyıldız) bize en yakın yıldızlardan biridir, uzaklığı sadece 8.5 ışıkyılı olup en yakın yıldızların altıncısıdır.
Bu harita, gece yarısı güneyde görülen takımyıldızlarını gösterir.

İkizler takımyıldızı güney-batı yönünde ayarlanmış ve Leo(Aslan) parlak yıldız Regulus’u ile güneyde gururla duyuyor. İkizler ve Aslan arasında Cancer(Yengeç) yatıyor. Aslan ve İkizler arasındaki Arı Kovanı Kümesini yengecin kalbinde görmek için dürbünlerle gözlemlemeye değer. İkizler Altında, sadece parlak yıldızları Procyon olan küçük takımyıldızı Canis Minor var. Güneydoğu’da yükselen Başak Burcu, en parlak yıldızı Spikadır.

Gökyüzünüz açık olsun…