Baran Bozdağ
Modern yaşamın en önde gelen rahatlıklarından ve kolaylıklarından birisi herhalde istediğimiz zaman bir ışık yakabilmek, çevremizi görünür kulan ışığa ulaşabilmektir. Geleneksel olarak düşünülecek olursa, bu süreç lambaların içerisindeki metal filamanların yüksek ısılara ulaşacak şekilde ısıtılması ile parlak ışık yaymalarını sağlamak yolu ile gerçekleştirilmektedir.

Şimdi ise, Almanya'daki Marburg Philipps-Universität ve Justus-Liebig-University'den araştırmacılar daha direkt bir yaklaşım geliştirerek, kızılötesi (infrared) lazerden gelen fotonları görünür ışığa çeviren yeni bir materyal icat etti. Bahsi geçen lazer, kalay ve sülfür atomlarının elmas-benzeri bir organizasyonu ile dizilmiş ve organik gruplarla çevrelenmiş bir malzemeden yapılan açık bir filmin üzerine ışın atımları gerçekleştiriyor.

Filmdeki moleküller IR (kızılötesi) fotonları absorbe edip buradan aldığı enerjiyi tekrar yüksek-enerjili görünür ışık fotonları olarak saçıyor. Devasa bir bozuk para yığını ile ancak az miktarda alabildiğiniz bir ürün gibi düşünülecek olursa, sistemde birçok kızılötesi fotondan alınan enerji daha yüksek enerjili ancak daha az sayıda görünür ışık fotonuna dönüştürülebiliyor.

Bu tip bir dönüşüm ise çok yeni bir teknoloji değil. Araştırmada yeni olan şey, kalay ve sülfürden yapılan filmin ışığı tek bir direkt hüzme haline getirebilmesi olarak Science'da yayımlanan makalede rapor edildi. Daha önceki teknolojilerdeki dönüştürücü materyaller ürettikleri görünür fotonların her yöne saçılmasını sağlıyor ancak tek bir noktaya odaklayamıyordu. Geliştirilen yeni teknoloji ise, ışığı tam da geldiği yönde tek bir noktaya gönderebiliyor.

Bu özellik, ışığın özel olarak istenilen noktaya, bölgeye veya alana yönlendirilebilmesini ve geliştirilen malzemenin mikroskoplarda ve yeni projeksiyon sistemlerinde kullanılmasını sağlayacak.

Kaynak : Robert F. Service, New material converts invisible, infrared energy into visible light, 9 Haziran 2016, www.sciencemag.org/news/2016/06/new-material-converts-invisible-infrared-energy-visible-light