Baran Bozdağ
İnsanlar yaşlandıkça, kilolarını kontrol etmekte, zayıf kalmakta veya fazla kilolarını vermekte farklı derecedelerde zorluklar yaşamaktadır. İsveç'teki Karolinska Institutet bünyesinde gerçekleştirilen yeni bir araştırmada bunun altında yatan sebep araştırıldı: Yağ dokusu içerisindeki lipid dönüşümlerinin azalması nedeniyle kilo alımı kolaylaşıyor. Daha az yemek de, aynı ordanda egzersiz yapmak da bu durumu değiştirmiyor.

Nature Medicine'da yayımlanan çalışmada araştırmacılar 54 bireyin yağ hücreleri üzerinde ortalama 13 yıl kadar gerçekleştirdikleri analizleri bir araya getirdi. Bu zaman aralığında, tüm gönüllülerin kilo alıp vermelerine bakılmaksızın yağ dokularındaki lipid dönüşümlerinin azaldığı tespit edildi. Bu dönüşümlerin oranı, yağ hücrelerinin içindeki lipidlerin atılmasına karşı depolanmasının oranını ifade etmektedir.

Daha az kalori alarak günlük bazda belirli bir oranda diyet uygulayarak bu oranı dengede tutmak isteyen bireylerde dahi ortalama yüzde 20 oranında kilo alımı gerçekleştiği gözlemlendi.

Uppsala University ve University of Lyon'dan araştırmacılarla ortaklaşa yürütülen çalışmada, bariatrik cerrahi müdahale gerçekleştirilmiş 41 kadın bireydeki lipid dönüşümü oranları incelendi ve ameliyatların akabindeki 4 ila 7 yıllık süreler içinde kilo almamalarının lipid dönüşümü oranlarından nasıl etkilendiğine bakıldı. Sonuçlara göre, ancak ameliyattan önce dahi düşük orana sahip olanlar lipid dönüşümü oranlarını yükseltebilerek kilo vermeye devam etti.

Araştırmacılar bu duruma bakarak, zaten ameliyat öncesinde yüksek lipid dönüşümü oranı yüksek olan bireylerin bunu artırmalarının daha zor olmasından dolayı, sadece düşük oranlı olanların ameliyattan sonra artırabilecek potansiyeli olduğunu ve bu nedenle elde edilen sonuçların açıklanabileceğini öne sürdü.

Araştırmanın genel sonuçları ilk kez, yağ dokumuzdaki sürecin vücut ağırlığında yaşla oluşan değişimin kontrol edilmesi için diğer olası ve bilindik faktörlerden bağımsız çalıştığını gösterdi. Obezite ve yaşlılıkta kilo kontrolü ile ilgili olan algımızı ve bilgilerimizi güncellemesi beklenen bulgular ile yeni terapi ve tedavi yöntemlerinin de geliştirilebilmesi bekleniyor.

Daha önceki araştırmalarda daha fazla egzersiz yapmanın yağ hücrelerindeki lipid dönüşümünü hızlandıracağı tespit edilmişti. Mevcut çalışmadaki analizler ise, en azından geçerli bir oranda istatistîki olarak kilo verme ameliyatlarını takiben artan egzersiz ve fiziksel aktivite ile uzun vadede daha yüksek bir lipid dönüşüm oranı artışını sağlayabileceğine işaret ediyor.

Adipoz doku olarak bildiğimiz, yağ hücreleri ile dolu olan yağ dokumuzun metabolizması, genel sağlığımız ve vücudumuzun total kilosu üzerinde büyük bir etkiye sahip. Yağ hücrelerinin içerisindeki yağdan moleküler olarak kurtulmak da yaşla gittikçe zor bir hal alıyor ve obezite ile yaşa bağlı sorunlar birleşerek ileri yaşlarda hayat kalitesinde daha büyük düşüşlere neden oluyor.

Mevcut araştırma ile daha iyi biçimde anlaşılan yağ metabolizması dinamikleri sayesinde, yağ ağırlığı ile genel vücut ağırlığı ve gene sağlık arasında

"Obesity and obesity-related diseases have become a global problem," says Kirsty Spalding, senior researcher at the Department of Cell and Molecular Biology at Karolinska Institutet and another of the study's main authors. "Understanding lipid dynamics and what regulates the size of the fat mass in humans has never been more relevant."