Gözde Gürler
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen
Nature'da yayımlanan bir araştırmada, Australian National University’den (ANU) bir grup bilim insanı tarafından, ilk hayvanların gezegenimizde nasıl ortaya çıktığına dair gizemin çözüldüğü iddia edildi.

Keşif, Avusturalya’nın merkezinden çıkarılan eski tortul kayaçlarla başladı. Yapılan çalışmada, parçalara ayrılan kaya örnekleri toz haline getirildi ve bu tozdan antik organizmaların molekülleri ayrıldı. Araştırmacılar, bu moleküllerin; bize, 650 milyon yıl önce durumun ilginç bir hal almaya başladığını gösterdiğini söylüyor. Bu, ekosistemler devrimiydi ve algler ortaya çıkıyordu.

Dünya’daki hayvan yaşamının yaklaşık 600 milyon yıl önce başladığı konusunda bilim camiası neredeyse hemfikirdir. Bundan 65o milyon yıl önce, gezegenimiz, Kartopu Dünya adı verilen bir dönem yaşamaktaydı ve bu hipoteze göre, o dönemde dünyamız 50 milyon yıl boyunca yüzeyi bir uçtan bir uca donmuş şekilde bulunuyordu.

Araştırmacılara göre, bu dönem; alglerin gelişimini ve yayılımını mümkün hale getiren önemli bir süreçtir. Çünkü, sıradağları kaplayan dev buzullar, bu besin maddelerini toz haline getirmiştir. Sonrasında meydana gelen bir küresel ısınma sonucu buzlar erimiş ve bu besin maddeleri nehirler aracılığıyla okyanuslara taşınmıştır.

Küresel sıcaklıkların daha normal seviyelere döndüğü bu buzul çağından sonra ise, okyanuslardaki besin maddelerinin, mikrobiyal yaşamdan öteye geçip daha karmaşık bir yaşamı harekete geçirdiği belirtiliyor. Araştırmacılar, besin ağının en altında bulunan bu büyük ve besleyici organizmaların, karmaşık ekosistemlerin evrimi için gerekli enerjiyi sağladığı ve bu sayede insanlar da dahil olmak üzere, gitgide daha büyük ve karmaşık hayvanlar için elverişli ortamın ortaya çıktığını ileri sürüyor.

Bulunduğumuz anı kavrayışımız ve bu sayede dünyayı daha iyi anlama potansiyelimiz her geçen gün daha da gelişiyor. Dünyada yaşamı mümkün kılan koşullar anlaşıldığında, bu koşulların ne zaman ortaya çıktığı; yaşamın gelişimini de açıklamamıza yardımcı olacaktır. Yapılan bu çalışmalar, bu amaca ulaşmada yardımcı olmaktadır. Son zamanlarda yayımlanan bazı araştırmalar da dünyadaki yaşamın kaynağı konusunu açıklığa kavuşturma üzerineydi. Bunlardan biri, dünyadaki yaşamın denizlerde değil de karadaki göletlerde başladığını ileri sürerken; diğeri de Asgard mikroplarının insan yaşamının bakteriyel ataları olduğunu iddia ediyordu.

Öte yandan Dünya dışı yaşamın bulunup bulunmadığı üzerine yapılan çalışmalar bir yandan devam ederken, gezegenimizdeki yaşamın kökenine dair araştırmalar, yaşamın kozmozda nasıl geliştiğini ortaya çıkarmamıza da yardımcı olabilecek.

Kaynak ve İleri Okuma:
-The rise of algae in Cryogenian oceans and the emergence of animals. Nature, 2017. https://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature23457.html
-Australian National University. "Mystery of how first animals appeared on Earth solved." ScienceDaily. www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170816134727.htm (accessed August 19, 2017).