Baran Bozdağ
Elektronik aletlerin minyatürizasyonu (küçültülmesi) becerisi ve başarısı, şimdi de bilimcilerin yaşayan hücreleri ince ve küçük boyutlu lazerlerle donatmasını sağladı. Lazerler her bir hücrenin günler hatta haftalar boyunca yaşarken takip edilmesini ve izlenmesini sağlıyor.

Tüm detayları ile bu hafta içi Nano Letters'da yayımlanan çalışma, şimdiden büyük yankı uyandırdı ve birçok yeni çalışma için de umut ve ilham kaynağı oldu.

Bir lazerin iki gerekliliği vardır : Herhangi bir yolla uyarıldığında bu uyarıya bağlı olarak ışık üretebilecek bir madde ve belli dalga boylarında ışık dalgaları ile işaretler üretebilecek (ses dalgası frekansları ile çınlayan veya ses çıkaran org gibi) bir  "resonant cavity" (rezonans boşluğu) .

Boşlukta rezonans üreten ışık, bahsi geçen maddenin daha da fazla ışık yaymasını sağlar ve bu miktar yeteri kadar arttığında şiddetleri toplanarak lazeri üretir. Araştırmacılar daha önceleri, yaşayan hücrelerin içinde sentezledikleri flüoresan proteinleri kullanarak ve bunları bir rezonans boşluğuna yerleştirerek lazer benzeri üretim yapmayı başarmıştı.

Şimdi ise fizikçi ve biyologlardan oluşan bir araştırma ekibi çok kilit bir adım atarak, hücreleri 'rezonans boşluğu' gibi davranacak bir plastik küre üretmek üzere tasarladı. Görsel içinde yeşil renkte görünen bu paket, tüm lazeri hücre içine yerleştirmek anlamına geliyor.

Kürecikler flüoresan boya ile bezendi böylelikle bir rengin uyarılması ile başka bir renkte ışık yayılımı gerçekleşmesini sağladı. Bu üretilen ışık daha sonra kürenin içinde rezonansa uğrayarak kendini büyütüp katladı ve lazer üretti.

Son derece önemli olan başka bir nokta var ki; o da her lazerin bir çift ayırt edici farklı dalga boylarında parlaması. Bu durumda tamamen kürenin gerçek boyutuna bağlı. Araştırma, sadece hücre kültürlerinde denenmiş de olsa, bilimciler ileride tekniğin, özellikle her bir kanser hücresinin ayrı ayrı takip edilmesini ve metastazın gözlemlenmesini sağlayabilecek bir gelişme olduğunu düşünüyorlar.

Referans : Sciencemag.org, Scientists arm cells with tiny lasers, news.sciencemag.org/biology/2015/07/scientists-arm-cells-tiny-lasers