Güneş Işığı Saçılımı, Evrenin Oluşumunu Anlatıyor

Astrofizikçiler, fotonlar üzerinde gerçekleşen Rayleigh saçılımının etkilerini hesaplamak üzere geliştirdikleri yeni bir teknikle, evrenin oluşumunun da daha kolay anlaşılmasını sağlayacak. University..

University of British Columbia ve Ohio State University’den bilimciler ‘Rayleigh saçılımı’nı derinlemesine irdeleyerek inceledi. Rayleigh saçılımı, güneşten gelen ışık ışınlarının atmosferde moleküllere çarparak bileşenlerine ayrılması, sekmesi ve böylelikle göğü mavi görmemizi sağlayan süreçtir. İnceleme kozmik mikrodalga altyapısı (CMB) üzerinden yapıldı.

Kozmik mikrodalga altyapısı, elektronların protonlar ile bir araya gelerek ilk atomları oluşturmasından yayılan evrendeki en eski ışıktır. Bu ilksel atomlar aynı zamanda Rayleigh saçılımına ilk uğrayan ışıkları da ürettiler.

güneşışığının-saçılımı-ile-evrenin oluşumunu anlamak-bilimfilicom

Görsel : UBC Science, Rayleigh sinyallerinin izolasyonu, Görseldeki parçalarda, sıcaklık ve sıcaklık farklarına göre Rayleigh saçılımlarının genel fotoğrafları düzenlenmiş

Rayleigh sinyallerini yakalayıp tanımak çok zor bir iş çünkü, Rayleigh saçılımının frekans aralığının en etkili kısmı, galaktik atom altı tozlar, gürültü ve zemin dalgaları ile bozuluyor.

Yüksek frekans kanalları kullanarak kozmik mikrodalga altyapılarını gözlemlemek ve elde edilen verileri bir araya getirmek, araştırmacılar için Rayleigh sinyallerini izole etmeyi çok daha kolaylaştırdı. Rayleigh saçılımı’nın kozmolojik etkilerini hesaplamak da, 13.6 milyar yıl önce gerçekleşen evren oluşumunun daha iyi anlaşılmasını sağladı.

Kozmik mikro dalga altyapısı erken dönem evrenin bir fotoğrafı gibi.. Evren filminin, ilk sahnelerini durdurabilseydik muhtemelen böyle bir resimle karşılaşacaktık.

Referans : Elham Alipour, Kris Sigurdson, Christopher M. Hirata. Effects of Rayleigh scattering on the CMB and cosmic structure. Physical Review D, 2015; 91 (8) DOI: 10.1103/PhysRevD.91.083520