“Gaia” Uzay Aracı Üç Yeni Gezegencik Keşfetti

Avrupa Uzay Ajansı ESA’nın 19 Aralık 2013 tarihinde fırlattığı Gaia uzay teleskobunun amacı bir milyar gök cismi haritalamak. Bunun için uzaya çevirdiği gözleri, çok sayıda daha yakın nesneyi de..
Görsel Telif: ESA/Gaia/DPAC

Avrupa Uzay Ajansı ESA’nın 19 Aralık 2013 tarihinde fırlattığı Gaia uzay teleskobunun amacı bir milyar gök cismi haritalamak. Bunun için uzaya çevirdiği gözleri, çok sayıda daha yakın nesneyi de gözlemliyor. Örneğin ESA tarafından 29 Nisan 2019 tarihinde paylaşılan Gaia‘nın ilk gezegencik keşifleri” açıklamalı görüntüde, merkezde Güneş olmak üzere, Gaia‘nın gözlem sürecinin ilk iki yılında haritaladığı yaklaşık 14.000 gezegenciğin (asteroid) yörüngeleri görülüyor.

Bu gezegenciklerin çoğunun varlığı zaten önceki araştırmalardan biliniyordu ama aralarında üç tane de yeni keşfedilen cisim var. Görüntüde gri çizgilerle gösterilmiş olan yörüngeler işte o yeni keşfedilen gezegenciklerin yörüngeleri. Sarı rekli yörüngeler Dünya’ya yakın olarak nitelendirilen gezegencikleri gösterirken, turuncu renkliler Mars ile Jüpiter arasında asıl gezegencik kuşağını temsil ediyor; koyu kırmızılar ise Jüpiter’e yakın dolanan ve Truvalılar olarak adlandırılan (İng. Trojan asteroids) gezegenciklerin yörüngesini gösteriyor.

Yeni keşedilen gezegenciklerin üçü de, güneş sisteminin ve gezegencik topluluğunun geri kalanının düzleminden biraz farklı yörüngelere sahip. Daha önceki araştırmalarda saptanamamış olmalarında bunun da payı olsa gerek. Ama Gaia uydusu gökyüzünün bütününe baktığından, geçmişte yapılmış olan araştırmalardan daha geniş kapsamlı inceleme yapabiliyor.

Her ne kadar Gaia‘nın asıl odağı güneş sisteminin dışındaki yıldızlar olsa da, bilimciler uzay aracının gözüne çarpan yerel nesneler için de bir uyarı sistemi kurdu. Gaia, bilinen herhangi bir nesne olamayacak bir gezegencik fark ettiğinde, yer-bazlı gözlemciler bir uyarı alıyor ve hedeflenmiş devam gözlemleri yapıyor. Sıklıkla kendilerini daha önceden keşfedilmiş ama yörüngesi tam anlaşılmamış bir nesneye veri eklerken buluyorlar. Bazense yepyeni bir nesneyi doğruluyorlar.

Şimdiye dek, Gaia’nın bulduğu yeni gezegenciklerin hepsi asıl gezegencik kuşağına aitti. Ama bilimciler Dünya’ya yaklaşma olasılıklarına karşı yeni nesnelere ilişkin iz olup olmadığını kontrole devam edecek.