Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar

Epigenetik değişiklikler, genlerimizi açıp kapatan kimyasal değişikliklerdir. Uppsala University’de yapılan ve Mayıs 2017`de Human Molecular Genetics dergisinde yayımlanan araştırmaya göre, kadınlarda çay tüketimi kanser ve östrojen metabolizması ile etkileşime giren genler üzerinde epigenetik değişikliklere neden oluyor.

Beslenme biçimi, sigara kullanımı ve kimyasallara maruz kalma gibi çevre ve yaşam tarzı faktörlerinin epigenetik değişikliklere neden olabileceği zaten biliniyordu. Yapılan yeni araştırmada ise, çay ve kahve tüketiminin yol açtığı epigenetik değişiklikler çalışıldı. Daha önce yapılan çalışmalarda, hem kahvenin hem de çayın, tümör gelişiminin baskılanması, inflamasyonun azaltılması ve östrojen metabolizmasının etkilenmesi ile insanlardaki hastalık riskinin modülasyonunda epigenetik değişikliklerden kaynaklı mekanizmalar oluşturmada önemli bir rol oynadığı ileri sürülüyordu.

Yeni yapılan çalışmadaki sonuçlar, çay tüketen kadınlardaki epigenetik değişikliklerin erkeklerde olmadığını gösteriyor. Öyle ki, bu epigenetik değişikliklerin birçoğu kanser ve östrojen metabolizmasında yer alan genlerde bulunuyor. Önceki araştırmalar da, çay tüketiminin östrojen düzeylerini düşürdüğünü ve erkeklerde ve kadınlarda çayın biyolojik tepkisi arasında potansiyel farklılıklar olduğunu gösteriyordu. Ancak kahve tüketiminin yol açtığı epigenetik değişikliklerle ilgili herhangi bir sonuç elde edilemedi.

Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar kanser ve östrojen metabolizmasında çaydaki farmakolojik olarak aktif bileşenlerin rolü vurgulanıyor. Ancak, bu çalışmada sağlıklı olma ölçütü olarak çay tüketimi işaret edilmiyor. Çünkü oluşan bu epigenetik değişikliklerin ne kadar olumlu ya da ne kadar olumsuz etkilerinin olduğunun tam anlamıyla belirlenebilmesi için yeni çalışmalara ihtiyaç var.