Bulaşık makinesi ve alerji kelimeleri yan yana nasıl olur da gelebilir diyenlerdenseniz okumaya devam edin. Son yıllarda artan bulaşık makinesi kullanımının çocuklarda alerji oluşumunu arttırdığı fakat henüz makinaları evden atmamız için çok erken olduğu İsveçli bilim insanları tarafından açıklandı.

Yaşları 7-8 olan 1025 İsveçli çocuk üzerinde yapılan araştırmada, ailesi bulaşık makinesi kullananlarda egzama, bahar nezlesi ve alerjik astım görülme oranının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmacılardan Dr. Bill Hesselmar, yaşam tarzının alerjik reaksiyonları tetiklemesinin çok yaygın olduğunu belirtiyor.

Saptanan bulgular son yıllarda hijyen hipotezinin büyük bir ivme ile arttığını gösteriyor. Yeri gelmişken hijyen hipotezini açıklamakta fayda var. Hijyen hipotezi vücudun bağışıklık sisteminin gelişebilmesi için mikropların vücuda girmesi gerekliliğini savunmaktadır. Yani çok steril bir hayat aslında daha çok hastalıkları beraberinde getirmektedir. Vücut ne kadar çok mikroorganizma ile karşılaşırsa oluşturacağı immün yanıt da o kadar kuvvetli olmaktadır. Ayırca hipoteze göre el dezenfektanı ve deterjanların sıklıkla tüketilmesi, sokakta daha az vakit geçirilmesi ve hayvanlarla daha az etkileşimin olması yani kısaca çok temiz bir ortam immün yanıtın oluşmasını güçleştirmektedir.

Bunun sonucu olarak da vücuda giren en basit bir mikroorganizmada bile immün sistem, kaos yaratabilmektedir. Hesselmar böyle durumlarda, vücudun fazla tepki vermesi ile egzema, alerji ya da astım gibi hastalıklar meydana gelebileceğini söylüyor.

Fakat bazı araştırmacılar bulaşık makinelerinin hikayedeki kötü kurt olarak tanımlanmasının henüz çok erken olduğunu da ekliyorlar. İnsanların evlerinden makinaları uzaklaştırması için daha birçok çalışmanın yapılması gerektiğini vurguluyorlar. Ayrıca bulaşık makinası olmayan sosyo-ekonomik açıdan düşük seviyedeki ailelerin de başka açılardan çocuklarını destekleyemedikleri için alerjiye yatkın olabilecekleri ihtimalini de gözönünde bulundurmak gerektiğine değiniyorlar.

Makineleri kötülemeye yeten bir araştırma mıdır bilinmez ama yine de çocuklarımızı çok temiz ortamlarda büyütmemiz gerektiği aşikar.

Kaynak: http://www.livescience.com/49900-children-allergies-dishes-by-hand.html