Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Bilim insanları, moleküler kızılötesi izgeleri (spektrumları) tahmin etmeye yönelik yapay zekaya dayalı bir yöntem geliştirmeyi başardılar. Bu kimyasal 'parmak izleri', yalnızca yüksek kalitede küçük moleküller için ortak tahmin teknikleriyle simüle edilebiliyor. Fakat araştırmacılar, daha öncelerde mümkün olmadığı düşünülen simülasyonları yapay zeka sayesinde hayata geçirmeyi başardılar.

Yapay zeka araştırmaları alanındaki köklü ilerlemeler, son on yıl içerisinde bu alanda etkileyici gelişmelere yol açtı. Sürücüsüz araçların yanı sıra arama motorları ve spam filtreleri gibi günlük uygulamalar da, yapay zeka alanındaki yöntemlerin çok yönlülüğünü gösteriyor.

Kızılötesi izge-ölçümü (spektroskopi), moleküler dünyaya ilişkin fikir edinmek için elimizde bulunan en değerli deneysel yöntemlerden birisidir. Kızılötesi izgeler, madde ve malzemelerin bileşimi ve özellikleri hakkında bilgi veren kimyasal parmak izleridir. Çoğu durumda, bu izgeler çok karmaşıktır. Dolayısıyla, detaylı bir analiz yapabilmek için bilgisayar destekli simülasyonlar vazgeçilmezdir. Kuantum kimyasal hesaplamalar, ilkesel olarak, kızılötesi izgeleri kesin olarak tahmin etmeyi sağlar. Ancak pratikteki uygulanabilirlikleri açısından durumu ele aldığınızda,  izgelerle ilişkili yüksek hesaplama uğraşları gerektiğinden, bu durum bir zorluk oluşturur. Bu nedenle güvenilir kızılötesi izgeler, ancak nispeten küçük kimyasal sistemler için hesaplanabilir.

Viyana Üniversitesi Kimya Fakültesi'nden Philipp Marquet'in önderliğindeki uluslararası bir araştırma grubunun yaptığı çalışmada, yapay zeka kullanarak bu simülasyonları hızlandırmanın bir yolu bulundu. Bilim insanları, bu yöntemi geliştirmede, insan beyninin matematiksel modelleri olan ve "yapay sinir ağları" adı verilen yapıları kullandı. Bu ağlar, kızılötesi izgelerin modellenmesi için gerekli olan karmaşık kuantum mekaniksel ilişkileri, sadece birkaç örnek üzerinden öğrenebilme yeteneğine sahip. Bilim insanları bu yöntem sayesnde, süper-bilgisayar kullanılsa bile binlerce yıl sürebilecek simülasyonları, yalnızca birkaç dakika içerisinde uygulayabildiler. Üstelik bunu, güvenilirlikten de ödün vermeden gerçekleştirmeyi başardılar.  Yani araştırmacılar, şimdiye kadar kullanılan simülasyon teknikleriyle üstesinden gelinemeyen kimyasal problemleri simüle edebildiler.

Yaptıkları çalışmadan elde ettikleri sonuçlar üzerinden, araştırmacılar, gelecekte deneysel kızılötesi izgelerin analizinde geliştirdikleri spektrum tahmin yönteminin yaygın olarak kullanılabileceğini düşünüyor.

Kaynak: Artificial intelligence for obtaining chemical fingerprints, University of Vienna, Retrieved from http://medienportal.univie.ac.at/presse/aktuelle-pressemeldungen/detailansicht/artikel/mit-kuenstlicher-intelligenz-zum-chemischen-fingerabdruck/