Yusuf Cem Durakcan
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Sporcular ve dansçılar işlerinde daha iyi olabilmek için kendilerini fiziksel yeteneklerinin pratiklerini yaparken hayal ediyorlar ayrıca müzisyenler bir performansı hayal ettikten sonra daha iyi eserler ortaya koyabiliyorlar. Buraya kadar her şey normal görünebilir. Fakat zihinsel bir aktiviteyle koklama yeteneğinin geliştirilebildiğini söylesek ne düşünürdünüz?

Bilim insanları yaptıkları yeni bir çalışmada 20 koku uzmanından, gül ve muz kokuları gibi günlük hayatta sıkça karşılaşılan kokuları anımsatan 47 kimyasalı tanımlamalarını istediler.

Sonrasındaki 10 gün için, koku uzmanlarının içinden bir gruba kokladıkları 10 kimyasalın fotoğraflarını gösterdiler ve 1 dakika boyunca resimlerini gösterdikleri kokuları hayal etme fırsatını tanıdılar. Sensory Studies dergisinde yayınlanan çalışmanın sonuçlarına göre de, resimleri görüp kokuyu hayal etme çalışmasından sonra koku uzmanları, doğru kokuyu tanımlamada ilk teste göre dört kat daha başarılı oldular.

Fakat araştırmanın ilginç bulgularına göre, koku tanımlamanın gelişmesi de yine koklanan kimyasalın türüne göre farklılıklar gösterebiliyor. Çünkü katılımcılar en büyük gelişmeyi kişniş kokusunda ve plastik kokusunda gösterdiler. Fakat, mantar ve kauçuk kokularında neredeyse hiç aşama kaydedemediler. Araştırmacılar elde edilen bu veriyi de, mantar ve kauçuk kokularının çabuk geçen kokular olmasıyla ve ifade edilmelerindeki zorlukla ilişkilendiriyorlar.

Makale: DOI: 10.1111/joss.12124