Karanlık Maddenin Kökenine İlişkin Yeni Bir Kuram

Evrenin sadece küçük bir kısmı görünür maddeden oluşmuştur, geri kalanının büyük bir bölümü ise karanlık madde ve karanlık enerjiden meydana gelmektedir. Karanlık enerji hakkında bilinenlerin sayısı ç..
Görsel Telif: Michael Baker, JGU

Evrenin sadece küçük bir kısmı görünür maddeden oluşmuştur, geri kalanının büyük bir bölümü ise karanlık madde ve karanlık enerjiden meydana gelmektedir. Karanlık enerji hakkında bilinenlerin sayısı çok azdır ancak karanlık maddenin varlığı hakkında çok sayıda teori ve deney mevcut.

Almanya, Mainz’da bulunan Johannes Gutenberg Üniversitesi’nden (JGU) bilim insanları, evrenin başlangıcından hemen sonra karanlık maddenin nasıl oluştuğuna dair yeni bir teori ileri sürdü. Bu yeni model mevcut araştırmalarda çeşitli deneylerin konusu olan WIMP (zayıf etkileşimli büyük parçacıklar) paradigmasına yeni bir alternatif sunmaktadır.

Karanlık madde, evrende mevcut olup, galaksileri ve evrende bilinen en büyük yapıları oluşturur. Karanlık madde, evrenimizin %23’ünü oluştururken, gezegenleri, yıldızları ve hatta gezegenimizdeki yaşamı oluşturan görünen parçacıklar ise evrenimizin yalnızca %4-5’ine karşılık gelmektedir. Mevcut varsayım, karanlık maddenin; oluşumundan beri kararlı (değişmez) halde bulunan bir kozmolojik kalıntı olarak kaldığını söyler. Ancak, JGU Fizik Enstitüsü’nden bilim insanları, evrenin başlangıcında karanlık maddenin kararsız olabileceğini ileri sürdü. Bu kararsızlık aynı zamanda evrende gözlemlenen karanlık madde miktarını açıklayabilecek bir mekanizmanın da varlığına işaret ediyor.

Yeni karanlık madde modelinde, Higgs parçacığı parçacık fiziğinin standart modelindeki parçacıkların
özelliklerinden daha farklı özelliklere sahiptir. Bu şekil model parametrelerinin bir fonksiyonu olarak
Higgs parçacıklarının enerjisini göstermektedir.