Gürkan Akçay
Astronomlar uzun zamandır bugünkü evrenin ilk zamanlarından beri nasıl evrimleştiğini tam olarak anlamaya çalışıyorlardı. Daha özelde de, galaksilerin oluşum şekli ve gelişimi hala bir tartışma konusu. Bir grup araştırmacı Galaksi Zoo isimli bir proje ile bu sorunu aydınlatma çabasına girişti. Ekip; galaksilerin düşünülenden yaklaşık 2 milyar yıl önce mevcut formlarına oturmuş olabileceği sonucuna ulaştılar.

University of Oxford 'dan Dr. Brooke Simmons ve ekip arkadaşlarının yaptığı çalışmanın makalesi Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 'de yayımlandı.Ekip; Galaksi Zoo projesi gönüllülerini Hubble Uzay Teleskopu ile gözlemlenen on binlerce galaksi şekillerini sınıflandırmaları için görevlendirdi. Evren --mevcut yaşının dörtte birinden daha az-- yaklaşık 3 milyar yaşındayken, bu nesneler çok uzakta oldukları için biz onları 10 milyar yıldan daha fazla bir süre önceki görüntüleriyle görüyoruz.

Yeni sınıflandırılan galaksiler daha çok bugünkü haliyle diskler, çubuklar ve sarmal (spiral) kollar şeklinde değişiyor. Fakat teorisyenler; galaksilerin bu hali oluşturmaları için bir başka 2 milyar yıl daha süre geçmiş olmalı tahmininde bulunuyorlar, böylece de her şey beklenenden daha önce kurulmuş oluyordu.

Brooke bu durumu şöyle yorumluyor;

"Bu galaksilere bakmaya başladığımızda, ne bulacağımızı tam anlamıyla bilmiyorduk.  Galaksi simülasyonlarına dayanarak bazı tahminlere sahiptik dolayısıyla, gözlemlediğimiz evrimleşmiş galaksilerde herhangi bir çubuk özelliği bulmamalıydık, çünkü çok genç galaksiler çubuk özelliği geliştirmek için çok daha "heyecanlı" olabilirlerdi."

Ve ekliyor Brooke:

"Fakat şimdi durumun böyle olmadığını biliyoruz. Galaksi Zoo projesi sayesinde insanlar bize uzak galaksilerin binlerce görüntüsünü taramamıza yardımcı oldular, sonuç olarak da bazı galaksilerin evrenin erken dönemlerinde kurulmuş olduklarını keşfettik."

Araştırma Referansı: B. D. Simmons et al. Galaxy Zoo: CANDELS Barred Disks and Bar Fractions. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, 2014 DOI:10.1093/mnras/stu1817
Kaynak: Royal Astronomical Society (RAS). "When did galaxies settle down?." ScienceDaily. www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141030101241.htm (accessed May 4, 2015).