Gürkan Akçay
Daha önce neredeyse tamamen kabukla sarılı olduğu düşünülen dev antik yumuşakçanın yaşayan ilk örneği Filipinler'de bulundu.

Bir grup bilim insanı, sonunda Kuphus polythalamia olarak bilinen dev iskele kurtlarının canlı kolonisiyle karşılaştı. İçi tamamen boşalmış, fil hortumuna benzer kabuklar ilk olarak 18. Yüzyıl'da bulunmuş ve neredeyse bir metre uzunluğundaki bir hayvanın varlığına işaret etmişti (Birkaç örnek Dünya'nın çeşitli yerlerinde etanol içerisinde muhafaza edilmektedir). Fakat hiç kimse şimdiye kadar bu kabukların içinde tam olarak neyin yaşamış olduğunu bilmiyordu.

Boston'daki Northeastern University'den araştırmacılar, Filipin televizyonunda çıkan ve sözde tıbbi özelliklerinden dolayı bir tanesini yemeye çalışan yerel halktan birisine dair gördükleri bir haber ile 2010 yılında hayvanın potansiyel yaşam bölgesine yönelik fikir sahibi oldular.

Yerel bir haber, dev iskele kurduna dair uluslararası bir aramanın adeta bir kıvılcımı oldu. Yerel araştırmacılar, biri 2010'da diğeri 2011 yılında olmak üzere iki keşif düzenlediler. İkinci keşif sırasında, araştırmacılar,  K. polythalamia 'nın canlı örneklerini bulgu ve analiz için University of the Philippines'e gönderdi.

Zehirli Balçık

Dev iskele kurdu, dünyanın en uzun çift kabuklu yumuşakçasıdır ve cinsinin günümüze ulaşan tek örneğidir. Genellikle kıyıya vurmuş odunlarla beslenen tipik diğer iskele kurdu örneklerinin aksine; dev iskelet kurtları, organik anlamda zengin zehirli çamur içerisinde yaşarlar ve solungaçlarındaki simbiyotik bakterilere ihtiyaç duyarlar.

Bakteri, çamur içerisindeki hidrojen sülfürü parçalar --ki bu da iskele kurtlarının habitatlarının çürük yumurta gibi kokmasının sebebidir-- ve organik karbon üreterek konak canlıyı besler. İskele kurdu, iç sindirim organlarının çoğunun kullanım eksikliği nedeniyle küçülmesinden dolayı bakterilere çok bağımlıdır.

Yeni Bulgular

Tek sürpriz, daha önce bulunan dev kabuğun içerisinde barındırdığı canlının keşfedilmesi değildir. Çünkü, eski bir ata olarak katkı sunmak yerine, canlı dev iskele kurdu soy ağacına yeni bulgular sağlıyor.

Kuphus'un en ilkel iskele kurdu olduğu düşünülüyordu. Oysa şimdi ise, bu canlının odun yiyen iskele kurtlarından evrimleştiği ortaya çıkıyor. Kurdun anatomik basitliği ise, aslında bir eksiklikten ziyade, yeni bir yaşam biçimine uygunluğun sonucudur.

İlk bulgularını 2013 yılında yayımlayan ekip, şimdi ise, kapsamlı genom dizilimi ve bir kükürt oksitleyici simbiyonun ilk kültürünü içeren güçlü testlerden sonra tam sonuçlarını açıkladı.