Metin Özdemir
Boğaziçi Üniversitesi - Çevirmen/Yazar
Araştırma sonuçlarına göre bitkiler ısırıldıklarını biliyorlar ve bunu durdurmak için savunum kimyasalları salıyorlar.

Kulağa ürkütücü geliyor ancak Oecologia dergisinde Temmuz-2014'de yayınlanan Amerika’daki Missouri-Columbia Üniversitesi’nin bir çalışması ortaya koyuyor ki bitkiler bir şeyin kendilerini çiğnediğinin titreşimlerini hissedebiliyor ve savunma amaçlı karşılık verebiliyorlar.

Bunun bitkilerin gerçekten ısırıkları hissedebildiği demek olup olmadığı bilinmiyor ancak kıtırtı seslerinin bitkilerin tepki vermesine neden olduğunu gösteren ilk kanıt. Ayrıca canlı canlı yenmeyi hissedebilmenin oldukça kötü olacağı kanaatindeyiz.

Çalışmanın bir parçası olarak, bilim insanları tırtılları küçük bir bitki olan Arabidopsis thaliana’nın üzerine yerleştirdiler ve tırtılların ısırıklarını yaydığı titreşimleri kaydettiler. Bu titreşimleri kaydederken, gönderilen lazer ışınını yansıtarak yüzeyin ne kadar hızlı hareket ettiğini gösteren özel bir mikrofon kullanıldı.

Daha sonra bu titreşim sesleri aslında tırtıllar tarafından ısırılmayan bir grup bitkiye oynatıldı. Üçüncü bir bitki kontrol olarak sessizlikte tutuldu.

Deneyde tırtıllar tarafından ısırılan bitkiler ve titreşim sesine maruz kalanlar, sessizlikte tutulan bitkilerden daha çok hardal yağı salgıladılar ki bu haşereleri savuşturan bir kimyasal.

Bilim insanları bitkilerin çeşitli seslere tepki olarak büyüme şablonlarını değiştirdiklerini çoktan beridir biliyorlardı, ancak ilk kez bir bitkinin kendini avcının çiğneme seslerine karşı koruduğunu gözlemlediler.

“Çalışmamız bitkilerin çevresel olarak ilgili titreşimlere nasıl tepki verdiğini gösteren ilk örnek. Beslenme titreşim sinyalinin bitkinin metabolizmasının tırtıl saldırılarını püskürtecek savunma kimyasalları üretecek şekilde değiştiğini ortaya çıkardık.” diyor kıdemli araştırmacı bilim insanı Heidi Appel bir basın açıklamasında.

Bir sonraki adım, farklı bitki türlerinin bu çiğneme titreşimlerini nasıl algıladıklarını ve bunlara nasıl tepki verdiklerini incelemek olacak. Sonuçlar, çiftçilerin gelecekte mahsullerini haşerelerden daha iyi korumalarında ve bilim insanlarının bitkilerin çevrelerini nasıl algıladıklarını ve ona nasıl tepki verdiklerini anlamalarında yardımcı olabilir.

Kaynak: ScienceAlert