Zehirli mantarlar sayesinde yan etkisi olmayan ilaçlar!

Bazı mantar türlerini yemek son derece güvenli fakat bazı mantarların tüketilmesi insanları hastanelik edebilir. Michigan State Üniversitesinden bir araştırma grubu zehirli mantarların nasıl zehir üre..

Bazı mantar türlerini yemek son derece güvenli fakat bazı mantarların tüketilmesi insanları hastanelik edebilir. Michigan State Üniversitesinden bir araştırma grubu zehirli mantarların nasıl zehir ürettiklerinin araştırmasında ilginç bulgulara ulaştılar. Bu araştırmanın içerisindeki veriler sayesinde yüksek derecede hedefe ulaşabilen yeni nesil ilaçların üretilebilmesinin yolu açılmış oldu. Düşünsenize, artık kemoterapi ilaçlarının yan etkileri olmayabilir ya da antibakteriyel ilaçlar birçok enfeksiyonu başka hiçbir hücreye zarar vermeden temizleyebilir. İşte bütün bunlar zehirli mantarların tıp ilmi için yapabileceklerinin sadece birkaçı. Daha da spesifikleştirmemiz gerekirse bütün bunlar mantarların zehir üretmek için kullandıkları bir enzim ile mümkün olacak.

Araştırmada meşhur köygöçüren mantarlarının bulunduğu Amanita sınıfından mantarlar kullanıldı. Bu mantarlar oldukça fazla protein üretiyorlar fakat bunların içerisinden birkaçı mideye girdiğinde inanılmaz derecede zehirli olabiliyor. Tabii ki bu mantarların tercih edilmesinin sebebi yalnızca bu da değil,  ayrıca bu mantarların ürettiği proteinler oldukça kuvvetli ve küçük proteinler. Bu proteinler pişirildiklerinde ya da mide asidine maruz kaldıklarında hayatta kalabiliyorlar ve sonrasında kan akışına katılıyorlar. Ölümcül etkileri hissedilebildiğinde ise çoktan karaciğere varmış oluyorlar. A-amanitin proteinlerinin hepatotoksik etkileri kalıcı karaciğer hasarına sebep oluyor ve tedaviye fırsat vermeden ölümlere sebep olabiliyor. Kesinlikle bir a-amanitin’i hiçbiryerde ağzınıza yaklaştırmak istemezsiniz fakat bu proteinle ilgili bilim insanlarının ilgilendiği nokta, karaciğere ulaşana kadar bir şekilde hayatta kalmayı başarıyor olması.

ALPHA-AMANİTİN -1-

A-amanitin gibi zehirli bileşikler aynı zamanda halkalı peptitler olarak da biliniyorlar. Bütün proteinlerde olduğu gibi hücreler içerisinde toplaşmış amino asit zincirlerinden oluşuyorlar. Fakat, halkalı peptitler birbirlerine, zayıf etkileşimlerle tutunmak yerine, güçlü kovalent bağlarla çember düzeninde tutunuyorlar. Bu da halkalı peptitleri oldukça dayanıklı bir hale getiriyor ve  sindirim sistemi içerisinde nereye gidecekse, ulaşacağı yere kadar hayatta kalmasını sağlıyor.

Michigan State Üniversitesi’nin araştırma grubu Amanita toksinini ayırıp üretim aşamasını çalışmayı başardı. Bu başarı mantar hücrelerindeki ikinci enzim olan POPB’nin keşfine de yol açtı. POPB yeni üretilmiş düz peptit zincirlerini alıp, neredeyse yok edilmesi imkansız olan halkalı yapılara dönüştüren enzim. Tabii ki medikal araştırmanın hedefi bu değildi. İlaç kullanımı üzerine çalışan araştırmacılar POPB’yi ölümcül zehirler yerine iyileştirici bileşikleri vücut içerisinde taşımak için kullanmak istiyorlar.

POPB kendi başına bir ilaç değil. POPB patlayıcı maddeyi taşıyan bir zırh gibi çalışıyor. Fakat bu zırhın içerisinde bomba yerine insanları tedavi edebilecek maddeleri taşımak da mümkün.  Araştırma grubu şu ana kadar halkalı peptitlere dönüştürülebilen yüzlerce bileşik tasarladı, fakat bu yalnızca başlangıç. Belki de milyarlarca potansiyel seçenek olabilir fakat bunların birçoğunun hiçbir klinik önemi olmayabilir. Fakat eğer içlerinden birisi bile işe yararsa, tam anlamıyla bir sihir gibi insanları tedavi edebilir.

Referans: Michigan State University