Baran Bozdağ
Chicago, Loyola Üniversitesi araştırmacılarının da içinde bulunduğu bir grup bilimci, Nature'da yayımladıkları makalelerinde; insanların diğer yakın akrabaları olan primatlardan daha yüksek bir metabolizma hızına (metabolism rate) sahip olmalarının; daha büyük beyin evrimleştirmelerini sağlayan etmen olduğunu gösterdi.

Bir anlamda ezber bozan nitelikteki bu çalışmada ayrıca, insanların daha fazla vücut yağı oranına sahip oldukları ve bunun daha hılı olan metabolizmalarına gereken enerjiyi sağladığı tespit edildi. Buradaki bulgular, dolaylı olarak da olsa obezite ile savaşım için işe yarar bilgiler haline gelebilir ve yeni stratejiler geliştirilmesine ön ayak olabilir gibi görünüyor.

Yapılan incelemelerde, bazı primat türleri için vücut büyüklüğüne orantılı olarak günlük tüketimin kalori cinsinden değeri hesaplandı ve karşılaştırıldı. Bu noktada insanların, günlük bazda şempanzelerden ve bonobolardan (yaşayan en yakın akrabalarımız) 400, gorillerden 635 ve orangutanlardan 820 kalori daha fazla tüketiyor olduğu bulundu.

Çalışma, araştırmacıların; 'daha çok kalori tüketen daha büyük beyine ev sahipliği yapabilmek için insanların daha hızlı bir metabolizma evrimleştirdiği' yönündeki hipotezlerini destekleyen bulgular açığa çıkardı.

Araştırmacılar, deneysel kısım için son derece nesnel metotlar ile insanlar ve diğer primatların total enerji masraflarını ölçtü. Burada toplam enerji masrafı ile, vücudun bazal metabolizmada (dinlenme ve/veya uyku) yaktığı kalori, artı; fiziksel aktiviteler sırasında yakılan kalori kastediliyor. Bu mânâdaki toplam enerji harcaması, 141 insan, 27 şempanze, 8 bonobo , 10 goril ve 11 orangutan için 7 ila 10 gün süre ile ölçüldü.

Bu ölçümlere dayanarak insanlardaki vücut yağı yüzdesinin daha fazla olduğu bulundu. Bunun yanı sıra, yalnızca insanlarda; vücut yağ yüzdesi olarak cinsiyetler arası önemli bir farklılık tespit edildi : erkeklerde yüzde 22.9, kadınlarda yüzde 41.7.

İnsanlara ait veriler, aynı üniversitenin Toplum Sağlığı Bilimleri Bölümü'nden Amy Luke'un ayrı çalışmasından transfer edildi. Bu araştırmada, Luke ve ekibi yetişkinlerde (Amerika, Güney Afrika, Gana, Seyşeller ve Jamaica'dan insanlar arasında gerçekleştirildi) fiziksel aktivite ve toplam enerji harcamasının kilo alımına etkisini incelemeye çalışıyordu.

İnsanlar ve insansı maymunlar hominoid adı verilen bir süper-aileyi oluşturmaktadır. Bu ailenin metabolik ölçümleri; dolayısıyla, obezite, diyabet ve kalp hastalıkları gibi rahatsızlıkların evrimsel gelişiminin daha iyi anlaşılmasını ve daha ileri tedavilerin geliştirilmesini sağlayabilir.

Makale Kaynağı : Herman Pontzer, Mary H. Brown, David A. Raichlen, Holly Dunsworth, Brian Hare, Kara Walker, Amy Luke, Lara R. Dugas, Ramon Durazo-Arvizu, Dale Schoeller, Jacob Plange-Rhule, Pascal Bovet, Terrence E. Forrester, Estelle V. Lambert, Melissa Emery Thompson, Robert W. Shumaker, Stephen R. Ross. Metabolic acceleration and the evolution of human brain size and life history. Nature, 2016; DOI:10.1038/nature17654