Türleşme ve Çeşitlilik Hakkında Yeni Bir Kuram: Darwin 2.0

Habitatlarının farklı olmasından dolayı aynı cinsten kuşların gaga boylarının ve davranışlarının farklılık gösterdiğini biliyoruz. Bu türleşmeye yanlızca bir örnektir. Uzun zamandır türlerin ayrışması..

Habitatlarının farklı olmasından dolayı aynı cinsten kuşların gaga boylarının ve davranışlarının farklılık gösterdiğini biliyoruz. Bu türleşmeye yanlızca bir örnektir. Uzun zamandır türlerin ayrışması için en önemli etken olarak, Amazon Nehri ve And Dağları gibi çok ciddi büyüklükteki yeryüzü değişiklikleri düşünülüyordu. Ancak yeni bir çalışma gösteriyor ki, türleşme bu dramatik coğrafi değişimlerden çok sonra başlamış. Louisiana Eyalet Üniversitesi Doğa Bilimleri Müzesi’nden araştırmacıların Nature‘da yayınladıkları keşfi ise şöyle: Zaman ve türün hareket kabiliyeti, türleşmede çok daha büyük bir rol oynamıştır.

LSU Doğa Bilimleri Müzesi yöneticisi olan Robb Brumfield ve Biyoloji Bölümü Profesörü Roy Paul Daniels: “Güney Amerika’daki akılalmaz kuş çeşitliliği genellikle büyük jeolojik değişimlerin sonucu olarak düşünülürdü, ancak araştırmamız gösteriyor ki uzun süre yerinde duran stabil bir yüzey çeşitlilik için çok daha önemli,” şeklinde bir açıklama yaptılar.

Brumfield ve çalışma arkadaşları biyoçeşitlilik miktarının en yoğun olduğu bölge olan Neotropik’lerden 27 kuş türü üzerinde jenealoji (soy ağacı) araştırması yaptılar. Neotropik bölge, Meksika’nın güneyinden Brezilya’nın güneyine kadar olan alanı kapsıyor ve bu alana Amazon Ormanları da dahil. Brumfield “Bir çok kuş soyundan detaylı örnekleri kullanarak, bu soylar arasında türlerşmenin nasıl meydana geldiğini daha geniş bir perspektiften daha temiz bir şekilde analiz etme fırsatı bulduk,” diyor. And Dağları’nın bu bölgede yarı geçirgen bir görev üstlendiğini ve 9 ila 29 ayrı farklı genetikte soyun evrimine dolaylı bir etkisinin bulunduğu kaydedildi.

Araştırmacılar daha sonra bu 27 kuş soyu üzerinde, tarihin ve ekolojinin türleşmeye etkisini inceledi. Türün bir bölgede ne kadar uzun süre yaşarsa, o kadar çok çeşitleneceği ve yayılacağı bulgulandı. Aynı zamanda az hareketlilik de çeşitliliği artırıyor. Örneğin, orman yüzeyine yakın yaşayan kuş soyları, ormanın dış dünyaya açılan üst yüzeyinde yaşayan soylara oranla ciddi oranda daha fazla türleşmiş durumdalar. Bu bulgular dallanıp budaklanıyor. Eğer bir tür bir alanda yeterli bir süre yaşamazsa, evrimleşip devam etme şansı bulamıyor.

Ormanın üst kısmında yaşayan ve daha rahat habitat değiştirebilen kuşların -örneğin Amerika papağanı gibi- daha az türleştiği ve çeşitlendiği görülmüştür. Brumfield “Yerkürede insanoğlunun yaptığı değişiklik türleşmeyi etkili bir şekilde kesebilir,” diyerek evrimin gidişatına olan etkimize de bir örnek vermiş oldu.

Kaynak: Science Daily, “Darwin 2.0: New theory on speciation, diversity