Gürkan Akçay
Satürn'ün halkları uzayda çekilen fotoğrafların ilk farkedilen ayrıntılarıdır, fakat bu güzel kum ve tozdan halkaların artık bir rakibi var. Astrophysical Journal 'da yayınlanan yeni bir makaleye göre, Hollanda'daki Leiden Observatory ve Rochester Üniversitesi'nden bilim insanları Satürn halkalarından 200 kat daha büyük halkları olan yeni bir gezegen bulduklarını duyurdular.

Bulunan yeni gezegene J1407b ismi verildi (merak etmeyin astronomlar daha güzel bir isim bulmak için çalışıyorlar). Dünyamızdan 417 ışık yılı uzaklıkta bulunan, J1407b gezegeninin 37 halkaya sahip olduğu  ve bu halkaların yarıçapının 89 milyon kilometre olduğu ifade ediliyor. Bu mesafenin daha somut olabilmesi için şöyle söyleyelim;  Güneş ile Dünya arasındaki mesafe yaklaşık olarak 148 milyon kilometredir ve J1407 gezegeni Jüpiter'in 10 ila 40 katı bir büyüklüktedir. Devasa bir büyüklükte olmasından kaynaklı olarak bilim insanları onun bir yıldız olmadığından eminler, ancak yine de J1407'nin güneş sistemimiz dışında bir gezegen mi yoksa ne bir yıldız ne de bir gezegen olarak adlandırılamayan bir obje olan kahverengi cüce mi olduğunu belirlemeye çalışıyorlar.

2014-12-16_08.37.30Makale yazarı Matthew Kenworthy yaptığı açıklamada:"Eğer Satürn'ün halkalarını J1407b'nin etrafındaki halkalarla değiştirmiş olsak, geceleri gözlerimizle görebileceğimiz ve tam aydan çok daha büyük bir görüntüsü olabilirdi" dedi.

Aşağıdaki kısa animasyon; bilim insanlarının halkaları neye benzettiklerini gösteriyor. Aslında araştırmacılar yıldız ve Dünya arasından geçen J1407b'nin halkalarının sebep olduğu gölgeleri aradılar. Kenworthy: "Tutulma haftalarca sürdü,  animasyonda halkaların berrak yapısından kaynaklanan 10'ar dakikalık zaman aralıklarında meydana gelen hızlı değişimleri görüyorsunuz. Yıldız; halkaları gözlemleyebileceğimizden çok uzakta olduğu için, halka sisteminden geçen bir yıldızın parlaklıkları üzerindeki hızlı değişimleri gösteren bir model tasarladık" dedi.

University of Rochester